Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Ek/furu |
Tonnage | 314,69 ton |
Mått | |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1878 i Timmernabben av Carl Nilson |
Beställare | Rederi i Lerhamn, redare Hans Jönsson Fex |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1325 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Rederi i Länna |
Befälhavare | Carl Robert Nordstedt |
Besättning | 7 man |
På resa | Örnsköldsvik – Stockholm |
Förlist | 1919-11-25 |
Plats | Örskärs västra udde |
Orsak | Var under bogsering och bogseraren gick på grund och Ingeborg följde med upp på grundet |
Last | 900 kbm björkved |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Barken Ingeborg byggdes 1878 i Timmernabben av Carl Nilson i ek och furu. Beställare av skutan var ett rederi i Lerhamn. Som redare stod Hans Jönsson Fex och till befälhavare utsågs Anders Fex. Hon byggdes med regnr:1325 och mätte 314,69 ton. Vid byggadet lastade hon 500 dödsviktston. Ingebord såldes vidare 1907 till ett rederi i Helsingborg.
Oktober 1912 strandade hon vid Lildström på Jylland och bogserades vattenfylld in till Göteborg. Såldes vidare på auktion i november samma år till trävarufirman Virke i Göteborg. Hon blev upplagd på Södra Gams skeppsvarv 1913 för reparation. Ny köl och ny bottenbordläggning. Efter detta såldes hon vidare till J.A. Norberg på Tjockö utanför Norrtälje. Såldes vidare i april 1919 till ett rederi i Länna och fick Carl Robert Nordstedt från Söderöra som befälhavare.
FÖRLISNINGEN
I slutet av november 1919 var Ingeborg på resa från Örnsköldsvik till Stockholm. I lasten fanns 900 kbm björkved som var avsett för B.K.s räkning. Hon var vid olyckstillfället under bogsering av ångaren Prins Bernadotte. Det var en för tiden ganska stor bogserare som mätte 143 bruttoton och hade en maskin på 189 hkr.
Nu gav det sig inte bättre än att bogserångaren Prins Bernadotte styrde rakt upp på ett grund strax utanför Örskärs västra udde. Det skedde strax efter midnatt natten mot tisdagen den 25 november 1919. Ingeborg som hade fäst bogserviren med sina ankarkättingar kunde inte komma loss utan följde med upp på grundet även hon.
Här satt man nu på grund med 45 graders slagsida och hård västlig vind rådde. Utsatt för sjön började skrovet ge vika och den 7 man stora besättningen fick överge fartyget. Man fick gå i livbåtarna och kom i land med hjälp av folket från Örskärs fyr.
Besättningen från Prins Bernadotte räddades med hjälp av en korg som löpte på en lina uppspänd mellan fartyget och Örskär. Även här var det fyrfolket som stod för insatsen och även härbärgade dom båda besättningarna.
Man hyste inte stor förhoppning om att kunna rädda Ingeborg, utan koncentrerade sig på Prins Bernadotte. Neptunbolagets ångare Eol tillkallades och natten till torsdag lyckades man få henne flott. Hon bogserades in till Öregrund där hon blev provisoriskt tätad så att hon höll sig flytande.
Man lyckades rädda en del lösa inventarier samt riggen innan Ingeborg blev fullständigt vrak. Hon vilar i dag på ca: 17 meters djup och kan nås från land på Örskär. Isen har satt sina spår i henne och hon är nedbruten. Men hon kan vara värd ett besök.
BESÄTTNING
Kapten | Carl Robert Nordstedt |
Bästeman | Ferdinand Nordberg |
Matros | Bertil Söderman |
Jungamn | Birger Sjöblom |
Jungman | Karl Eliasson |
Jungman | Tore Brandt |
Stewart | Emanuel Westerlund |
Skrivet av Göran Nilsson