Fakta | |
Typ | Lastångare (byggd skonertriggad) |
Material | Ek/Bok |
Tonnage | 374 brt, 251 nrt (Byggd: 364 brt 199 nrt) |
Mått | 152,1 x 28,2 x 12,7 fot |
Maskin | 2 cyl Compound (Schweffel & Howaldt, Kiel) om 50 NHK |
Fart | |
Byggd | 1873 av H. Lind Hansen Skibshusene, Odense |
Beställare | D/S Nyborg A/S, Nyborg Danmark |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5588 (Ex: Sve regnr: 80) |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Nils Österman, Stockholm |
Befälhavare | Besättningen räddades |
Besättning | |
På resa | Limhamn – Stockholm |
Förlist | 1914-05-28 |
Plats | Ca. 10 mil SSO Utklippan |
Orsak | Läckage, fick cement (last) i pumpen, Sjönk |
Last | 437 ton cement i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SIF (1873-1887) – AAGE (1877-1891) – AGGE (1891-1899) |
HISTORIK
INGA är ett fartyg vars bakgrund inte varit allt för lätt att spåra då nationaliteten har växlat. Hon byggdes i alla fall som SIF 1873 av H. Lind Hansen Skibshusene, Odense för D/S Nyborg A/S, Nyborg Danmark i ek och bok med tonnaget 364 brt, 199 nrt. Hon var riggad som skonertskepp men ”under huven” satt en 2 cyl Compound.(Schweffel & Howaldt, Kiel) om 50 NHK.
Den 29 juli 1887 såldes hon vidare till ett partrederi (v/W. Kruse) och döptes om till AAGE, fortfarande Danmark innan hon för 23.000 kronor såldes till Sverige den 28 november 1891. Det var G.R. Tholén i Gävle som införskaffade henne och för försvenskade namnet till AGGE. Hon inregistrerades i Sverige med regnr 80. 1898 gick hon vidare till W. Andersson i Stockholm, som dock bara behöll henne ett år innan hon lämnade Sverige för Norge.
Det var A/S Inga (Bugge & Olsen), Larvik som köpte henne och där hon fick sitt slutgiltliga namn INGA. 1909 var det dock ägarbyte igen då A. Grøn i Sandefjord tog över. I en del litteratur jag har stannar det här men hon kom att inregistreras ytterligare en gång i Sverige, det skedde 1914 med regnr 5588. Eftersom hon förliste samma år finns hon inte med i några svenska skeppslistor för den tiden, men hon dock att inregistreras med tonnaget 374 brt, 251 nrt vilket väl får gälla för henne.
FÖRLISNINGEN
I slutet av maj 1914 var hon på resa från Limhamn i Skåne till Stockholm med 437 ton cement i lastrummet. Utanför Utklippan gick man den 28:e maj läck och med cement i lasten är det ingen höjdare. Vattnet man försökte pumpa ut innehöll alltför mycket cement så de pajade ihop när cementen brann och Inga sjönk efter ett tag.
Skrivet av Göran Nilsson