Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 2 999 brt, 1 798 nrt, 4 760 dwt |
Mått | 88,04 x 13,03 x 6,70 meter |
Maskin | 12-cyl, Normo diesel om 3 800 hk |
Fart | |
Byggd | 1976 på Amels Welgelegen, Makkum, Holland (Byggnr 351) |
Beställare | O.F. Ahlmark & Co. Eftr, Karlstad |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7406758 (IMO) |
Signal | SFJA |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Sve. ÅF. Assuransförening, Göteborg |
Hemma | Karlstad |
Ägare | O.F. Ahlmark & Co. Eftr, Karlstad |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Köpmanholmen – Lübeck |
Förlist | 1977-04-02 |
Plats | Cirka 20 nm syd om Almagrundets fyr |
Orsak | Läckage i maskin, sjönk kl. 01.00 (3/4) |
Last | 3 950,4 ton pappersmassa i rummet/153,6 ton pappersmassa på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Så mycket till historik finns inte på detta fartyg som knappt fick ett år till sjöss. Dock kan nämnas att systerfartyget hette ASPEN och dom hade ett lite besynnerligt utseende för den tidens fartyg.
FÖRLISNINGEN
IMMEN var i början av april 1977 på resa genom Östersjön på sydgående mot Lübeck lastad med pappersmassa. Fartyget gick läck i maskin den 2 april och sjönk klockan 01 på natten (3/4) på cirka 140 meters djup. Orsaken till förlisningen är inte helt klarlagt men en kollision med okänt föremål sägs det och rederiet misstänkte starkt brister i akterskeppskonstruktionen och företog åtgärder mot detta i ASPEN.
Skrivet av Göran Nilsson