Ett vrak det dyks på ibland är Hydro eller som en del kallar henne Hydropathy, vilket dock är hennes exnamn. Det kan tyckas vara ett ödestigert val att försöka kryssa sig igenom Husaröleden i Stockholm då utrymme för slag knappt finns.
Vanligtvis lyckades dessa skickliga skeppare med detta konstycke men i den här historien tog resan slut vid Hälsingeholmarna.
Fakta | |
Typ | Galeas |
Material | Ek/Furu |
Tonnage | 72,07 brt 61,04 nrt 120 dwt Under däck 72,30 |
Mått | 23,53 x 6,12 x 3,80 meter Djup i rum: 3,06 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1878 Elmshorn |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3200 |
Signal | JNLT |
Klassad | |
Assurans | Sydsveriges Assuransförening |
Hemma | Hällevik (Blekinge) |
Ägare | p.r. Carl Duwell |
Befälhavare | Ernst Duwell (1920-1922) |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Sölvesborg – Sikeå |
Förlist | 1922-06-16 |
Plats | Husaröleden, (gick på Ringklippan sjönk vid Hälsingeholmar) |
Orsak | Grundstötning, gick loss men sjönk senare |
Last | 111 ton Cement i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Hydropathy |
HISTORIK
HYDRO byggdes som HYDROPATHY 1878 vid Elmshorn (nära Bremen) till för mig okända ägare. Hon inregistrerades i svenska rullarna 1898 och kom att förbyggdes 1906 och blev driven 1912. Hon hörde länge hemma i Ellös genom ett partrederi med Josef Olsson som huvudredare och A. Olsson som skeppare. HYDRO kom sedan att köpas av ett partrederi i Åhus (h.r. A. F. Andersson) och blev åter driven 1919 innan hon året efter (1920) köptes till Hällevik i Blekinge. Det var ett partrederi med fiskaren Carl Duwell som huvudredare och hans broder Ernst Duwell som skeppare.
FÖRLISNINGEN
HYDRO var sommaren 1922 på resa från Sölveborg till Sikeå med 111 ton cement i rummet. Att segla genom Stockholms skärgård kräver sin man, att dessutom ge sig på att kryssa genom den smala ”Husaröleden” kan tyckas vanskligt. HYDRO hade passerat Möja och gick vidare norrut när man stagvände för sent och grundstötte vid Ringklippan. Därifrån gick man loss och seglade fartyget in mot Hälsingeholmarna där man förtöjde i en moring innan hon sjönk.
Idag ligger hon på 10 meters djup utanför denna moring med raserat skrov. Skeppsuret med texten ”God Bless Hydro” finns numera på Fiskemuséet i Hällevik.
Skrivet av Göran Nilsson
Tacksam om någon har exakt position på vraket och kan tänka sig att dela med sig//iris