Stockholms yttre skärgård och strax utanför den skördade många fartygsoffer under 1:a världskriget då minor sänkte flertalet lastångare.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 2 266 brt, 1 405 nrt, 4 400 dw |
Mått | 91,91 x 12,65 x 6,58 meter Djup i rum: 5,82 m |
Maskin | Trippelexpansionsmaskin om 1150 Psi |
Fart | 11,3 knop |
Byggd | 1895 J. Readhead & Son, South Shields (byggnr 303) |
Beställare | English & American Shipping Co.Ltd,(C.T. Bowring Co.) London |
Sjösatt | 10 januari 1895 |
Levererad | Februari 1895 |
Regnr | |
Signal | JGLK |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stettin (Tyskland) |
Ägare | Wilh. Kunstmann, Stettin |
Befälhavare | Dreyer |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Hamburg – Stockholm |
Förlist | 1916-04-15 |
Plats | Utanför Sandhamn på öppet vatten |
Orsak | Minsprängd kl.03.00 |
Last | Kolbriketter |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Murcia (1895-1913) |
HISTORIK
HISPANIA byggdes 1895 för engelska English & American Shipping Co.Ltd i London och var identisk med MURCIA (regnr: 104852). Januari 1913 blev hon dock tysk och Stettin hemmahamn.
FÖRLISNINGEN
Våren 1916 var HISPANIA på resa från Hamburg till Stockholm med kolbriketter i rummet. Tidigt på morgonen runt 03-tiden den 15 april vaknade man ombord av en häftig explosion då man gick på en mina.
Alla man beordrades till livbåtarna och på håll kunde man se fartyget dra sin sista suck efter cirka 30 min för att gå till botten.
Besättningen togs in till Sandhamn för att sedan resa hem till Tyskland.
Skrivet av Göran Nilsson