Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 868,46 brt 1 244,51 nrt 2 475 dwt (Byggd: 1 781 brt 991 nrt 2 450 dwt) |
Mått | 78,83 x 11,52 x 5,23 meter Djup i rum: 4,98 m |
Maskin | 3-cyl. Trippelångm. om 745 Hk N.E. Marine Engine Co Ltd, Newcastle |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1923 av Wood, Skinner & Co, Newcastle (Byggnr 225) |
Beställare | Sharp SS Co Ltd, Newcastle |
Sjösatt | |
Levererad | 1923-01-16 |
Regnr | 7913 |
Signal | SDGT |
Klassad | Engelska Lloyds |
Assurans | |
Hemma | Glasgow |
Ägare | P.D. Hendry & Sons, (James H Henderson) Glasgow |
Befälhavare | |
Besättning | Räddades av mt ESSO NYBORG in till Frederikshavn |
På resa | Methil, England – Köpenhamn |
Förlist | 1956-01-22 vid 15-tiden |
Plats | 15 sjömil Sydost Anholts fyr i Kattegatt |
Orsak | Brand i lasten, sjönk dagen efter |
Last | 3 000 ton Stenkol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Rotha (1923-1933) BIFROST (1933-1954) Paula Vogelsang (1965-1955) |
HISTORIK
REDARE | ||||
1923-01-16 – 1933-07-20 | Sharp SS Co Ltd | Newcastle | ROTHA | |
1933-07-20 – 1950-05-22 | Rederi Ab Bifrost | Göteborg | BIFROST | £ 9 000 |
1950-05-22 – 1954-02-11 | Nya Ångfartygs Ab Heimdal | Göteborg | BIFROST | 510 000:- |
1954-02-11 – 1955-09-?? | Reed Vogelsang & Schönfeld BRD | Hamburg | PAULA VOGELSANG | 391 500:- |
1955-09-?? – 1956-01-22 | P.D. Hendry & Sons | Glasgow | HERRIESBURN |
FÖRLISNINGEN
På väg till Köpenhamn med stenkol lasten fick man till sin fasa brand i lasten, förmodligen på grund av friktionen när fartyget sligrade sig i det hårda vädret. Just kol är ofta näst intill omöjligt att släcka när elden väl fått fäste. Som så i många andra fall var detta fartyg dödsdömd och efter det besättningen räddads av m/t Esso Nyborg fick branden härja fritt. Dagen efter sjönk Herriesburn och till glädje för oss dykare idag var det till behagligt djup och hon besöks då och då av oss dykare.
Skrivet av Göran Nilsson