Fakta | |
Typ | Motorskonare, 3-mastad |
Material | Ek |
Tonnage | 98,56 brt, 77,25 nrt, 170 dwt |
Mått | 24,36 x 6,94 x 3,0 meter Djup i rum: 2,38 m |
Maskin | 45 Hk |
Fart | |
Byggd | 1846 vid Ørlogsværvet i Köpenhamn av Baarbyggmaester Richter |
Beställare | Danska Marinen |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1808 |
Signal | SIUK / HVNB |
Klassad | |
Assurans | Sydsveriges Assuransförening |
Hemma | Oskarshamn |
Ägare | C. O. Svensson |
Befälhavare | A. M. W. Larsson |
Besättning | 3 man |
På resa | Visby – Oskarshamn |
Förlist | 1946-01-12 Klockan 19:30 |
Plats | Strupö Lungskär N om |
Orsak | Grundstötning, bröts sönder blev vrak |
Last | 6 st Presenningar i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | MAKRELEN |
HISTORIK
Henrik byggdes 1846 vid Ørlogsværftet i Köpenhamn av Baadebyggmester Richter för Marinens Tjenste enligt ett danskt bilbrev 1862. Hur hon var riggad då vet jag inte men hon återfinns som slup i börjans av 1880-talet i Aalborg. Då som MAKRELEN och redades av Chr. Simoni.
Hon såldes vidare runt 1888 till J.A. Hansen och 1891 riggas hon som galeas då hon säljs till Sverige och Skillinge. Det är ett partrederi med skepparen Nils Andersson i Östra Hoby (2/8) som köpte henne och gav galeasen namnet HENRIK och hon kom att föras av Johan Olsson som även var delägare med sina (3/8).
Hon blev efter det att 1895 års seglats avslutats den 15 oktober ordentligt reparerad och förbyggd vid Carlshamns Skeppsvarv, där man förlängde henne 6 meter och riggade om henne till skonertskepp. Ny bordläggning ovan vattenytan kostade man också på henne vilket fick notan att sluta på ungefär 9.000:-. Hon mättes då om och det nya tonnaget blev då 98,33 brt och längden 24.36 meter.
Förlist tidigare
Som så många andra fartyg var hon utsatt för förlisningar och sin första riktiga var på sin första resa 1900, då man i barlast på resa mellan Aalborg och Oskarshamn, strandade den 22 april på Långörsgrundet vid Höganäs. Efter en vecka var hon flott och kunde återuppta sin resa.
Henrik såldes vidare i mars 1902 till partrederi skepparen August Ferdinand Mattsson, Hagaberg i Loftahammars socken som ägde halva fartyget och 4 andra ägde den andra halvan. Mars 1915 såldes hon vidare till partrederi Skeppsmäklare Gustaf Ahlsten i Åhus.
En ny huvudredare kommer in i bilden redan efter ett halvår och det är disponent Allan Lenander från Ingaberga men Henrik stannar kvar med Åhus som hemmahamn. Ny reparation 1916 vid Karlshamns varv då bl.a. förstäven byttes ut. Lenander efterträddes som huvudredare 1916 av stationsinspektör Axel Fredrik Persson.
Henrik blir Ölänning
Henrik kom till Öland i februari 1919 då ett partrederi, skepparen Carl Adrian Sjöström i Sandvik köpte skutan för 26.000:-. Hon får sedan en befälhavare vid namn Anders August Andersson som börjar köpa loss andelar och 1927 är han ensam ägare till Henrik.
Motoriserad blir hon 1929 då man låter installera en 45 Hk motor och hon säljs sedan ännu en gång 1936 då Thor Albert Andersson i Borgholm köper henne för 10.000:- och vidare till partrederiet i Oskarshamn med konsul C.O. Svensson som huvudredare, Priser denna gång var 21.000:- och köpet skedde i april 1943 och i dess ägo var det när förlisningen skedde.
FÖRLISNINGEN
En kall dag i januari 1941 var Henrik på resa mellan Visby och Oskarshamn med presenningar i lasten. Befälhavaren trodde att man befann sig ca. 3 distans NNV Ölands norra udde när man i själva verket var inne i Västerviks skärgård. Det rådde snöstorm utmed Ostkusten och vid 19,30-tiden på lördagen den 12 jan. gick man på grund vid Ljungskärs stångmärke vid norra inloppet till Strupö. Efter ett tag gick fartyget loss och drev iväg till i vinden tills det stannade på ett grund inte långt därifrån.
Att sätta ut livbåten var det inte tal om eftersom den slagits sönder i den hårda sjön redan innan grundstötningen. Skrovet börja alltmer slås sönder och vid 9-tiden på söndagsmorgonen fick fatta det drastiska beslutet att försöka simma iland på en närliggande, (30 m) kobbe för att invänta räddning. Hela den 3 man starka besättningen lyckades med bedriften att komma upp på kobben och efter 4 timmar kom räddningen i form av Strupölotsarna som efter 2 timmars färd kom fram och bärgade manskapet.
Skrivet av Göran Nilsson