Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 340 brt 186 nrt 520 dwt |
Mått | 46,44 x 8,03 x 3,12 meter Djup i rum: 2,62 m |
Maskin | 6-cyl Bohn & Kähler diesel, 250 hkr, Kiel |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1955 Martin Jansen Schiffswerft & Maschinenfabrik, Leer (Byggnr 27) |
Beställare | Rolf Rhoden, Leer |
Sjösatt | 1955-11-14 |
Levererad | 1955-12-27 |
Regnr | 41 Naantali |
Signal | OGVJ (tysk signal DCFI) |
Klassad | Germanischer Lloyd (Lloydsnr 513022) |
Assurans | |
Hemma | Naantali (Nådendal) |
Ägare | M. H. Kantare & E. J. Niemi, Naantali |
Befälhavare | |
Besättning | 2: e maskinisten omkom |
På resa | Västerås – Dalsbruk (Finland) |
Förlist | 1969-08-15 |
Plats | Lillsved, Värmdö |
Orsak | Kollision med Stavklint (Slite) |
Last | 466,88 ton Järngöten i rummet. På däck ingen last |
POS | Nº59 24´865 X Eº18 30´130 |
Djup | 19 |
Sjk | 6143 Kanholmsfjärden |
Exnamn | GESCHE ROHDEN (1955-1963) |
HISTORIK
HARM byggdes vid Martin Jansen Schiffswerft & Maschinenfabrik, Leer som GESCHE ROHDEN 1955 i Leer för Rolf Rhoden, Leer. Vid byggandet mätte hon 295 brt, 174 nrt samt 450 dwt. Måtten var då 42.60 x 8.03 x 3.12 meter. Men hon kom att förlängas i november 1959 till 46.44 meter och ökande tonnaget till 362 brt och 520 dwt.
Några ägarbyten skedde men hela tiden var hon hemmahörande i Leer och var så även vid hennes motorhaveri och strandning i hårt väder vid Hävringe den 1 februari 1967. HARM var då på resa från Oxelösund till Ghent med järnlast. Hon bogserades först in till Oxelösund och senare vidare till Norrköping där hon kondemnerades. Den 10 februari 1969 köptes hon dock av finska intressenter och reparerades samt inregistrerades i de finska rullarna 30 april 1969.
REDARE | ||||
1955 – 1963 | Rolf Rhoden, | Leer | GESCHE ROHDEN | |
1963 – 1965 | Ges.Bremen mbH.(Bremen) | Leer | HARM | dec.-1963 |
1965 – 1969 | Harm Kosmis | Leer | HARM | 5/12-1965 |
1969 – 1969 | Matti Kankare n | Naantali | HARM | 10/2-1969 |
FÖRLISNINGEN
För sent observerar de båda fartygen varandra. Platsen är Lillsveds fyr, kl 01:48 på natten den 15 augusti 1969. Stavklint har gått för långt babord i farleden och har inte observerat några av Harms lanternor. Kollisionen är oundviklig och Stavklint ränner rakt in i sidan strax för om maskinrummet på Harm. En öronbedövande smäll uppstår då de båda fartygen på omkring tusen ton, träffar varandra. Stavklint sitter nu fast i Harms skrov och ljudet från de förvridna plåtarna tystnar. Harm börjar genast ta in vatten och ligger allt djupare i sjön.
För att Stavklint inte skall följa med ner i djupet beordras att hon ska ge back på maskin. Plåtar rister och skroven skakar men så plötsligt tystnar oljudet. Stavklint är fri från Harm. Under tiden har Harm hunnit sjösätta livbåtar och alla utom maskinmontören har lyckats ta sig ombord i den. Maskinmontören följer med ned i djupet och Harm har ett gapande hål i babords sida och sjunker inom tre minuter.
Nödanrop görs och polis, tull och lotsbåtar stävar till undsättning. Vrakdelar bärgas och man söker efter maskinmontören. Klockan är nu 04:20 och Stavklint går för egen maskin, trots ett hål i stäven, mot Stockholm för att lossa sin last och besättningen från Harm. Efter detta repareras Stavklint på Finnboda varv. Senare på dagen kommer polis och Neptunbolaget till kollisionsplatsen med dykare och kan bärga den omkomne maskinmontören.
Skrivet av Göran Nilsson