Gustaf Dalén i Ålands skärgård har skördat många offer bland sjöfarten.
Två förlisningar av nyare årgång och bägge dykbara. Fortuna och så Hanna-Marjut slutade sina dagar cirka 700 meter ifrån varandra.
Fakta | |
Typ | Coaster |
Material | Stål |
Tonnage | 499 brt, 317 nrt, 927 dwt |
Mått | 61,84 x 9,60 x 3,61 meter (58,17 x 9,64 x 4,08 meter Djup i rum: 3,16 m) |
Maskin | Oil 4SA 6 cyl. Klöckner-Humboldt-Deutz om 750 bhp (560 kW) |
Fart | 10 ½ knop |
Byggd | 1961 Schiffswerft Hugo Peters, Wewelsfleth (Byggnr 513) |
Beställare | Boy Matthiesen & Co. ( Warnholtz, Schmidt & Co.), Hamburg |
Sjösatt | 1961-02-14 |
Levererad | 1961-03-30 |
Regnr | 68 Nådendal (tysk regnr: 10298) |
Signal | ? (tysk signal: DICK) |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Nådendal |
Ägare | Reijo Martilla KY |
Befälhavare | Reijo Martilla (En av ägarna och omkom) |
Besättning | 4 man, alla omkom |
På resa | Finström, Bartsgårda – Nådendal |
Förlist | 1985-10-16 20-tiden |
Plats | 1 nm Ost om fyren Gustaf Dalen, Åland |
Orsak | Okänd, förlist med man och allt |
Last | 800 ton Sockerbetor |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | PÖSELDORF 1 — PÖSELDORF — KERSTIN MATTHIESEN |
HISTORIK
Hanna-Marjut byggdes 1961 Schiffswerft Hugo Peters, Wewelsfleth för tysk räkning. Det var Boy Matthiesen i Hamburg som beställde henne. Hon kom att inregistreras med tyskt regnr: 10298 och signalen DICK. Måtten skrevs till 58.17×9.64×4.08 meter och tonnaget 500 brt, 317 nrt och 885 dwt. Den observante ser skillnad i längden på henne vilket förmodligen hänrör till olika sätt att mäta. Längd vid vattenlinjen eller längd överallt. Till Finland kom hon den 29 september 1982 då Laivuri Reijo Martilla i Nådendal köpte henne och hon fick sitt namn.
REDARE | |||
1961 – 1975 | Boy Matthiesen & Co. (Warnholtz, Schmidt & Co.) | Hamburg | KERSTIN MATTHIESEN |
1975 – 1978 | Deutsche Conti Handels GmbH (Carsten Rehder) | Hamburg | PÖSELDORF |
1978 – 1982 | Handels- & Schiffahrts GmbH | Hamburg | PÖSELDORF/PÖSELDORF I * |
1982 – 1982 | Laivuri Reijo Martilla | Nådendal | HANNA-MARJUT |
1982 – 1985 | Hanna Harjut R. Martilla |
FÖRLISNINGEN
Riktigt hur Hanna-Marjut förliste är inte helt klarlagt eftersom hon gick under med man och allt. Ombord fanns fyra man och en av ägarna (Reijo Martilla) som med stor sannolikhet var befälhavare ombord. Klart är i alla fall att man avgick från Finström, Bartsgårda (Åland) och gick på södra sidan av Åland för att ta sig till Nådendal.
Ombord fanns 800 ton sockerbetor. Liksom hennes ”olyckssyster” ms FORTUNAt65 blev farvattnen vid fyren Gustaf Dalen ute vid Åländska Skiftet hennes överman. Inte långt från varandra ( ca 700 m) ligger nu båda och är helt dykbara.
Skrivet av Göran Nilsson