I Ljusnefjärden ligger en bogserbåt på dykbart djup och bara väntar på oss dykare. För 28 år sedan gick hon på grund och blev läck och sjönk på sin väg in mot grundare vatten.
Fakta | |
Typ | Bogsermotorfartyg |
Material | Stål |
Tonnage | 1 94 brt 0 nrt |
Mått | 22,20 x 5,52 x 3,20 meter Djup i rum: 3.11 m |
Maskin | Skandia dieselmotor om 420 EHK |
Fart | |
Byggd | 1909 i Kristiansand, Norge |
Beställare | Norsk Transport A/S i Skien |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 7563 |
Signal | SFDY |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Vallvik |
Ägare | Norrlands Skogsägares Cellulosa AB 820 21 Vallvik |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | |
Förlist | 1980-02-12 |
Plats | Farleden till Vallvik. Såggrundet, Ljusnefjärden |
Orsak | Grundstötning, kom loss gick mot land, sjönk |
Last | Ingen last |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SALPETER (1909-1923) |
HISTORIK
GUSTAF HEDBERG byggdes i norska Kristiansand för Norsk Transport A/S i Skien och fick i dopet namnet SALPETER och var i början en ångbogserare med en maskin om 280 IHK. Till Sverige kom hon, via Victor Thorn i Oslo, den 12 februari 1923 då Forss AB i Köpmanholmen köpte henne för den netta summan av 100 000 kr. I samband med köpet döptes hon om till GUSTAF HEDBERG.
Ett mätbrev utfärdades 1928 förtäljer måtten 23.25 x 5.52 x 3.08 meter samt tonnaget 99,72 brt och 23,06 nrt. Den 9 september 1929 fördes hon in i det svenska skeppsregistret med nummer 7563. I samband med en ombyggnation 1954 vid Lunde varv slängde man ut ångmaskin och en Skandia diesel om 420 EHK monterades in.
GUSTAF HEDBERG övertogs (troligen 1959) av Norrlands Skogsägares Cellulosabolag men inte förrän i 1967 års Svensk skeppslista ändras redaren. Köpmanholmen står dock kvar som hemmahamn och inte förrän 1969 flyttas fartyget till Vallvik där hon hör hemma ända till förlisningen.
FÖRLISNINGEN
GUSTAF HEDBERG gick på grund vid Såggrundet i Ljusnefjärden men kom loss och försökte ta sig miot land och grundare vatten. Detta misslyckade och hon sjönk innan man kom fram.
REDARE | |||
1909 – 1923 | Norsk Transport A/S | Skien | SALPETER |
1923 – 1959 | Forss AB | Köpmanholmen | GUSTAF HEDBERG |
1959 – 1980 | Norrlands Skogsägares Cellulosabolag | Ljusne | GUSTAF HEDBERG |
Skrivet av Göran Nilsson