Greta är måhända ett ovanligt exempel på hur man överger ett fartyg i Norrland som senare strandar i Roslagen. Vid Finngrunden lämnade besättningen fartyg i orkanliknande storm och skutan driver till Arholma innan hon förliser.
Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Ek |
Tonnage | 140,38 brt 119,55 nrt Under däck: 126,71 |
Mått | 27,62 x 6,90 x 3,5 meter Djup i rum: 3,17 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1875 Thurö |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5517 |
Signal | JTMN |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Exportab. Lundin & Swenson |
Befälhavare | C. J. Lindström (enl skeppslista 1921) |
Besättning | Togs upp av ss Guy, Landskrona |
På resa | Stockholm – Sandviken |
Förlist | 1921-10-21 |
Plats | Arholma efter övergivits vid Finngrunden |
Orsak | Strandning sjunkande. slagsida med masterna knäckta överbord |
Last | 15 ton Sten som barlast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | JENS |
HISTORIK
Så mycket om GRETAS historia känner jag inte till men hon byggdes som JENS i danska Thurö 1875 men kom våren 1913 att köpas till Sverige av Constantin Lindström på Arholma för en köpeskilling av 2 200 kronor och inregistrerades samma år. Skutan kom innan dess att förbyggas, det skedde redan 1903. Constantin sålde GRETA i januari 1917 för 30 000 till Västerås och Exportab. Lundin & Swensson som passade på att reparera skutan 1918. GRETA fick senare Stockholm som hemmahamn trots att redarna var desamma.
FÖRLISNINGEN
Fredagen den 21 oktober 1921 rådde en stark storm på svenska ostkusten. Flertalet fartyg var i fara så även skonerten GRETA, hemmahörande i Roslagen som befann sig utanför Söderhamn någonstans mellan Finngrundet och Agö. Vid middagstiden förlorade man både riggen samt livbåten och drev nu redlöst omkring.
Nödsignaler skickades upp och vid ett tillfälle blev man observerade då en ”finnskuta” närmade sig och besättningen ombord på GRETA gjorde sig beredd att lämna fartyget. Den finska skutan lyckades dock inte komma tillräckligt nära för att ta ombord de nödställda och efter ett tag gav man upp och lämnade GRETA till besättningens förtvivlan. Man såg dess akterlanterna försvinna i mörkret och man beslöt att försöka påkalla uppmärksamhet en sista gång med nödskott och ljussignaler men helt förgäves. Under tiden drev man åtskilliga distansminuter i sydostlig riktning.
Ett par sjömil från Finngrunden upptäckte man i ångare på södergående och till sin glädje såg man den ändra kurs och gick mot GRETA. Det visade sig vara ss GUY hemmahörande i Landskrona som efter mycket stora ansträngningar lyckades ta ombord besättningen som nu var halt utmattade och nedkylda. GRETA drev sedan vind för våg och tog sig obemannade ända ner till Arholma där hon grundstötte och sjönk.
Källa
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 76
Svensk Skeppslista 1919 sid. 194, 195
Svensk Skeppslista 1921 sid. 200, 201
Redare i Roslagen sid. 297, 374 not.*191
Norrlandsleden II sid. 105 not.*174
Hudiksvalls Posten Tisdag 25 oktober 1921
Skrivet av Göran Nilsson