fbpx

GOTHIA

Midsommarhelgen brukar förknippas med sol, bad och kanske en kall öl.
Det är ovanligt att något fartyg förliser på grund av storm och hög sjö. S/S Gothia är ett undantag.
Utanför Hudiksvall sjönk hon med 5 man kvar ombord och där de överlevande fick utstå väldiga strapatser.

Fakta
TypLastångare
Material
Tonnage637 brt
Mått
Maskin345 har
Fart
Byggd
Beställare
Sjösatt
Levererad
Regnr
Signal
Klassad
Assurans
Hemma
ÄgareSveabolaget
BefälhavareD.Moberger
Besättning18 man varav 6 omkom
På resaSikeå – Göteborg
Förlist1917-06-23/24
Plats
OrsakSlagsida i högsjö
Last675 ton pappersmassa (563 ton i lastrum/112 ton på däck)
POS
Djup
Sjk
ExnamnALPHA

S/S Gothia var ett av Sveabolagets bästa ångare. Hon mätte 637 bruttoreg.ton med en maskin som utvecklade 345 hkr, och hon hette tidigare S/S Alpha. Strax före midsommar 1917 avgick hon från Sikeå i Norrland för att gå till Göteborg. Lastrummen var fyllda med 563 ton pappersmassa och 112 ton på däck, totalt 675 ton.

Vatten i lastrummet
Vinden var svår och sjön gick hög. Vågorna slog in över fartyget och trängde ner i lastrummet. Vaktombytet klockan 24 hade inget att rapportera. Vid 03-tiden när man befann sig utanför Hudiksvall började vakthavande uppmärksamma att fartyget hade slagsida. 10 minuter senare slog han larm och halvnakna rusade besättningen upp på däck. Livbälten togs på omedelbart och man konstaterade att slagsidan hade ökat.

Man försökte lägga rodret hårt styrbord för att komma upp i vinden men utan resultat. Kapten D.Moberger gav då order om att lämpa däckslasten överbord, vilket också skedde. Inte ens det hjälpte utan slagsidan bara ökade och ibland låg i sjögången t.o.m. skorsten under ytan. Under tiden däckslasten lämpades gjordes livbåtarna klar. Den största en s.k. A-båt, med flyttankar krossades vid slagsidan men den lilla båten och jollen sattes i sjön.

Föreståndarinnan hade vid larmet rusat upp på däck iklädd bara ett linne och nu for hon åter ner till sin hytt för att ta på sig mer kläder. Strax efter slog en stor våg in över fartyget och det hördes förtvivlade rop på hjälp från kokerskan och föreståndarinnans hytter. Men då vattnet och bråte blockerade deras hyttdörrar fanns inget att göra. Man fick lämna dom där inne utan chans till överlevnad. 

Man tog plats i livbåtarna
Dom två båtarna var nu klar och i jollen satt 1:e styrman, 2:e maskinisten samt en matros. I livbåten satt en rorgängare och ytterligare 3 män. Deras uppgift var att hålla båtarna fri från Gothia. Ombord på ångaren fanns nu kapten, 2:e styrman, två eldare och två matroser. Kapten hoppade i vattnet och tog sig till livbåten. Väl där uppmanade han de övriga att hoppa. Av de som fortfarande var kvar ombord var det bara 2:e styrman som var simkunnig. Men båtarna låg strax intill fartyget och man skulle kunna plocka upp de som hoppade.

Fartyget började nu sjunka och styrmannen hoppade i vattnet. Först i sista stund hoppade resten av de ombordvarande. Styrmannen kom simmande mot livbåten och efter 10 minuter var han ombord. Dom andra hade under tiden blivit spridda och låg och flöt lite här och där. Efter 30 minuter hade man lyckats rädda eldaren Holgesson som då visade tecken på vansinne. När man försökte leta efter övriga var dom spårlöst borta.

Till sjöss över ett dygn
Nu var klockan 05,30 på söndagsmorgon den 24 juni 1917, och man befann sig i höjd med Agön utanför Hudiksvall. Strax efter försvann S/S Gothia i djupet som på platsen är över 100 meter. Jollen med 1:e styrman, båda maskinisterna samt en matros drev snabbt norrut i det upprörda havet medan den stora livbåten hade segel och kunde länsa undan i den hårda sydliga stormen.

Båda båtarna drev i stort sett redlöst i ett dygn utan vare sig mat eller vatten. Just vatten var det man saknade mest även om kölden var svår för manskapet. Under natten mot måndagen drev så den lilla jollen in mot Bremön och man anlände dit vid 3-tiden på natten. Man blev omhändertagen av lotsarna och gick genast i säng, vilket var välbehövligt.

Fast mark under fötterna
Den stora livbåten som nu hade elva man lyckades sätta segel, inte för att ta sig framåt utan endast för att hålla in mot kusten. Framåt midnatt till måndagen nådde man så “Jättenholmarna” och lite lugnare vatten. Man klev iland och hittade några fiskestugor, dock visade dom sig vara obebodda. Väl inne lyckades man finna ved men då stod man där utan tändstickor. När de flesta givit upp hoppet lyckadas man finna några och fick upp lite värme i stugan.

Senare på morgonen styrde man mot “Jättendal” dit man anlände efter en stund. Eldaren Holgesson hade då redan avlidit efter strapatserna till sjöss. Väl framme blev man omhändertagen av besättningen på sjömätningsfartyget “Falken” som för tillfället låg i hamn i väntan på bättre väder. Efter lite mat och torra kläder fördes man så över till Bremön till de andra och vid middagstid gick färden in till Sundsvall. Första bästa båt inväntades och sedan reste man vidare till Stockholm.

S/S Gothia är mig veterligen fortfarande inte hittad. Djupet på platsen gör det omöjligt att dyka med vanliga tuber, men med dagens blandgaser ska det inte vara omöjligt att komma ner på henne om man nu hittar henne förstås.

De omkomna på S/S Gothia
BefattningNamnHemort
FöreståndarinnaAnna Laurina JohanssonStockholm
KokerskaAmelie Natalia Maria SvenssonKalmar
MatrosKarl LindholmUppsala
MatrosKrook?
EldareRudolf FastYtterby (Roslagen)
EldareHolgesson?
De överlevande dagen efter

Skrivet av Göran Nilsson

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.