En av alla otaliga förlisningar som skedde i det tysta i Bottenhavet under första världskriget. Om det var en krigshandling eller vädrets nyck lär vi aldrig få reda på då Götha Lejon förliste med man och allt.
Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 92,35 brt, 88,73 nrt Under däck: 86,47 |
Mått | 23,0 x 5,96 x 3,45 meter Djup i rum: 2,73 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1857 i Arboga |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1751 |
Signal | HKDM |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Börstil, Stockholm |
Ägare | C. Fr. Malmberg |
Befälhavare | C. G. S. Sandberg, Stockholm |
Besättning | Besättningen om 4 man omkom |
På resa | Stockholm – Finland |
Förlist | 1916-10-10 |
Plats | Bottenhavet |
Orsak | Okänd, förlist med man och allt |
Last | 120 ton Lera och Salt |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Skonaren GÖTHA LEJON byggdes 1857 i Arboga och kom att som så många andra segelfartyg att genomgå en förbyggnad som skedde 1870, Driven blev hon 1907 innan hon genomgick en reparation 1909.
BESÄTTNING | ||||
Befälhavare | C. G. S. Sandberg | Stockholm | 1856-10-01 | Gift |
Bästeman | Bernhard Gustaf-Adolf Persson | Nättraby | 1896-11-06 | Ogift |
Jungman & kock | Erik Oskar Carlsson | Stockholm | 1897 | Ogift |
? | Erik Werner Stenberg | Stockholm | 1900-06-10 | Ogift |
FÖRLISNINGEN
Vad som hände GÖTHA LEJON vet ingen men klart är att hon lämnade Stockholm den 1:a oktober 1916 för att segla till Finland. Sista iakttagelsen av fartyget skedde vid Arholma varifrån hon seglade vidare den 9 eller 10 oktober för att ta sig österut över Bottenhavet men sedan dess har inget sett varken manskap eller vrakspillror.
Skrivet av Göran Nilsson