Fakta | |
Typ | Lastfartyg |
Material | Järn |
Tonnage | 295 brt, 183 nrt, 420 dwt |
Mått | 36,55 x 6,70 x 3,45 meter Djup i rum:3,67 m |
Maskin | 200 hk |
Fart | |
Byggd | 1867 Bergsunds varv, Stockholm |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 2579 |
Signal | SEVG |
Klassad | |
Assurans | Försäkrings AB Fylgia & Ocean |
Hemma | Simrishamn |
Ägare | p.r. Nils Edward Anton Malmberg |
Befälhavare | S. Persson (SL-1957) |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Norrköping – Varberg |
Förlist | 1957-03-21 |
Plats | 2,4 nm syd om N: a Fällbådans fyr, strax nordost om Marskär |
Orsak | Grundstötning efter maskinhaveri |
Last | 440 ton Gödningsmedel i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | LILLÖ – HERMES |
HISTORIK
GLIMA byggdes 1867 Bergsunds varv i Stockholm som lastångaren HERMES och kom att höra hemma i Kristinehamn och J.E. Andersson. Tonnaget uppgick till 24 nyläster och ”under huven” satt en 30 hk maskin. 1874 bildades Ångbåtsaktiebolaget Hermes och ägde då HERMES, TRAFIK samt VULCAB.
Som så många andra fartyg bytte hon äger ett antal gånger och fram i mitten av 1950-talet blev det nog en större ombyggnad. I 1955 års skeppslista mäts hon till 31.14 meters längd medans 57 års lista uppger 36.55 meter. Bredden var oförändrad. GLIMA hörde hon hemma i Simrishamn genom ett partrederi med Nils Edward Anton Malmberg som huvudredare och fördes av S. Persson.
FÖRLISNINGEN
Den 21 mars 1957 var GLIMA på utgående från Norrköping med 440 ton gödning i rummet för Varberg. Ute till sjöss blev det problem med maskin som havererade och GLIMA blev manöverodugligt. Grundstötte vid skären cirka 2.4 nm syd om N: a Fällbådans fyr, strax nordost om Marskär. Man lyckades bärga delar av fartyget innan resten gled ut och sjönk.
Skrivet av Göran Nilsson