Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 500 brt, 920 nrt Under däck: 1 247 |
Mått | 78,18 x 10.51 x 5,46 meter (256,5 x 34,5 x 17,9 fot) |
Maskin | 2-cyl Compoundmaskin om 173 NHK, (Varvets egen) |
Fart | |
Byggd | 1883 J. Readhead & Co., South Shield (Byggnr 194) |
Beställare | Nant Gwynant S.S. Co Ltd (R.& D. Jones), Liverpool |
Sjösatt | 1883-06-14 |
Levererad | 1883-07-05 |
Regnr | 87851 |
Signal | HSGJ |
Klassad | Engelska Lloyds (Cardiff nov.1932) |
Assurans | |
Hemma | Belfast |
Ägare | Ulster S. S. Co. Ltd, (G. Heyn & Sons Ltd) |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Libau – Cork |
Förlist | 1934-12-08 |
Plats | 1 nm Syd om Aarsdale, mellan Svaneke och Neksö, Bornholm |
Orsak | Grundstötning efter fyrförväxling i dimma och strömsättning |
Last | Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | Nant Gwynant, (1883-1895) |
HISTORIK
GLEN HEAD byggdes 1883 av J. Readhead i South Shields 1883 för ett rederi i Liverpool med namnet NANT GWYNANT , ett namn hon behöll till 1895 då hon döptes om till GLEN HEAD. Så mycket om hennes historia känner jag inte till förutom att hon i Cardiff i november 1932 klassades för Engelska Lloyd.
FÖRLISNINGEN
I början av december 1934 avgick lastångaren GLEN HEAD från Lettland och Libau med trälast för Cork. I Södra Östersjön rådde dimma och stark strömsättning. Kommen till Bornholms ostkust gjorde man misstaget att förväxla mistsignalerna på Svaneke fyr och Dueodde fyr, vilket gjorde att man grundstötte klockan 22,15 den 8 december och blev vrak.
Det lämnades in en strandningsrapport den 11 dec. och där framgår att platsen var bukten cirka 1 nm. syd om Aarsdale mellan Svaneke och Neksö. Som ofta så höggs hon upp på plats men på norra sidan av bukten där den övergår i klippor finns på 10 meters djup rester kvar att beskåda.
Skrivet av Göran Nilsson