Fakta | |
Typ | Tankmotorfartyg |
Material | |
Tonnage | 865 dwt, 646 brt, 362 nrt |
Mått | 51,82 x 8,99 x 4,42 meter |
Maskin | 2-takts 4-cyl Atlas-Diesel / 800 ihk |
Fart | |
Byggd | 1941 av Ab Ekensbergs Varv, Stockholm. Nybygge 177 |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 8477 |
Signal | SEBT |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Rederi Ab Transocean, Göteborg |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Norrköping – Stockholm |
Förlist | 1943-01-28 |
Plats | |
Orsak | Grundstötning |
Last | Ballast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Tankfartyget Glan beställdes 1940 av Rederi Ab Transocean, Göteborg, och byggdes av Ekensberg varv i Stockholm som nybygge 177. Hon sjösattes den 15 mars-41. I samband med detta döptes hon av fru H.Feltcher till Glan, provturer gick av stapeln 18 juni och leveransen den 21 juli-41.
Bländades
Glan var i slutet av januari 1943 på resa mellan Norrköping — Stockholm. Väl kommen till Landsort möttes man av kustartilleriets strålkastare. Besättningen bländades av den och av fyren, varigenom avståndet till land felbedömdes. Plötsligt upptäckte befälhavaren en landkontur och beordrade full back, men fartyget törnade klockan 21.06 emot Stångskärs södra udde. Med ljussignaler påkallades uppmärksamhet från land och lotsbåten kom ut, även de i land observerade grundstötningen. Man försökte med en wire att dra Glan akterut samtidigt som haveristens maskiner arbetade full back. En av maskinerna kom ur funktion och försöket misslyckades.
Bryts itu och går till botten
Efter omkring två timmar stod det klart att fartyget skulle bli vrak. Besättningen som räknades till 13 man, lämnade sedan fartyget i lotskuttern och i en av livbåtarna. Befälhavaren företedde intyg från lots vid Landsort, som förklarade att även han vid ett tidigare tillfälle blivit bländad av strålkastaren från Landsort. Stormen tilltog i styrka och drev Glan allt längre upp på grundet vilket försvårade henns skador på babords sida. Efter ett par dagar bröts hon itu och sjönk
Skrivet av Göran Nilsson