Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 510 brt, 854 nrt, 2 100 dwt |
Mått | 77,97 x 11,28 x 4,80 meter Djup i rum: 4,67 m |
Maskin | 3-cyl Trippelexp. 600 hk (Sir C Furness, Westgarth & Co Lim, Middlesbrough) |
Fart | |
Byggd | 1896 av R Craggs & Sons, Middlesbrough (Byggnr 126) |
Beställare | Rederi AB Sigurd, (S Hedberg), Malmö (byggkost. £18.000) |
Sjösatt | |
Levererad | november 1896 |
Regnr | 2969 |
Signal | SHCE / JGRQ |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Puerto Liman, Costa Rico |
Ägare | Cia Maritima Chryssanthi SA, Puerto Liman, Costa Rico |
Befälhavare | |
Besättning | Besättningen räddades av ss Günther Russ, (Tyskland) |
På resa | Tyne – Gävle |
Förlist | 1956-11-27 |
Plats | Ca. 10 sjömil utanför Kapelludden, Öland |
Orsak | Läckage och sjönk i hårt väder |
Last | Koks |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | WALBORG (1929-1955) – SOLVIK (1919-1929) – GUNHILD (1886-1919) |
Vraket hittat | 2001 av dykare från Ocean Discovery |
HISTORIK
REDARE | |||
1896-11-xx – 1918-05-10 | Rederi AB Sigurd, (S Hedberg) | Malmö | GUNHILD |
1918-05-10 – 1919-01-01 | Konsortion, (Karl Henningsson) | Norrköping | GUNHILD |
1919-01-01 – 1929-11-xx | Norrköping Rederi Ab | Norrköping | SOLVIK |
1929-11-xx – 1939-09-20 | Walborg Helena Andersson | Oskarshamn | WALBORG |
1939-09-20 – 1955-09-12 | Rederi Ab Nordic | Stockholm | WALBORG |
1955-09-12 – 1956-11-27 | Cia Maritima Chryssanthi SA, | Puerto Liman, Costa Rico | GEORGE |
FÖRLISNINGEN
George gick läck i hårt väder på sin resa från Tyne till Gävle när man var kommen till farvattnen runt Öland. Tidans tand hade satt sina spår i det nu åldrade skrovet och det tog inte lång tid innan hon gick till botten. Besättningen räddades av ss GÜNTHER RUSS, (Tyskland).
Skrivet av Göran Nilsson