Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 471 brt, 921 nrt |
Mått | 75,17 x 10,45 x 6,40 meter |
Maskin | J. W. Klawitter, Danzig |
Fart | 9 knop |
Byggd | 1879 Palmers Co., Yarrow (Byggnr 391) |
Beställare | Harris & Dixon, London |
Sjösatt | 1879-06-19 |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | HFWL |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Danzig |
Ägare | Behnke & Sieg, Danzig |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | Gävle – Neufarwasser |
Förlist | 1915-10-17 |
Plats | Utanför Landsort |
Orsak | Torpederad av ryska ubåten GEPARD |
Last | Järnmalm |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | NAVIGATION (1879-1898) |
HISTORIK
Lastångaren GEDANIA byggdes som NAVIGATION 1879 hos Palmers Co. Yarrow för Harris & Dixon i London. Vid byggandet satt en compoundmaskin tillverkad av Blackwood & Gordon, Pt. Glasgow som gav henne en fart av 9.0 knop. Den kom att bytas ut i Danzig maj månad 1908 när maskin från J. K. Klawitter, (Danzig) monterades. De första 20 åren var hon brittisk med först London sen Glasgow som hemmahamn innan hon 1898 kom till Danzig och Behnke & Sieg.
REDARE | |||
1879 – 1888 | Harris & Dixon | London | NAVIGATION |
1888 – 1890 | Whimster & Watson | Glasgow | NAVIGATION |
1890 – 1893 | Schiehallion SS Co. Ltd | Glasgow | NAVIGATION |
1893 – 1898 | Raeburn & Verel | Glasgow | NAVIGATION |
1898 – 1915 | Behnke & Sieg | Danzig | GEDANIA |
FÖRLISNINGEN
GEDANIAS sista resa vet man inte mycket om men klart är att hon lämnade Gävle den 14 oktober 1915. Hon var då lastad med järnmalm för Neufarwasser. Tre dagar senare hade man nått ner till Landsort och mötte där den ryska ubåten “GEPARD” som gav henne sin sista vila på havsbotten.
Vid middagstid tisdagen den 2 november samma år signalerade en motorbåt att man upptäckt en mina ute till havs utanför Bornholm. En dansk torpedbåt gick ut och lyckades oskadliggöra minan. Motorbåten hade vid den här läget kommit i hamn vid Rönne och föraren hade mer att förtälja. Vid nästan samma plats där minan låg hittades ett schatull flytande i vattnet. Det innehöll en del sjökort samt skeppspapper som tillhörde GEDANIA . Det hela utspelades 2 veckor efter det att fartyget sänktes utanför Landsort så troligen hade schatullet flutit med starka strömmar.
Skrivet av Göran Nilsson