Fakta | |
Typ | Motorskonert |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 340,99 brt, 248,70 nrt, 480 dwt |
Mått | 38,50 x 8.,75 x 4,60 meter Djup i rum: 3,89 m |
Maskin | 2-cyl om160 hk (Skandiaverken AB Lysekil mont. 28/10-1933) |
Fart | |
Byggd | 1921 av Carl Anders Ederström i Djursvik (som 3-mastad skonertskepp) |
Beställare | p.r. Carl Anders Ederström, Gökalund Söderåkra |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6649 |
Signal | SKJW / KDHM |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Gauthiod |
Hemma | Bleket |
Ägare | p.r. Karl Gustav Rune Olsson |
Befälhavare | J. G. Hermansson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Lübeck – Merikarvia |
Förlist | 1960-08-31 |
Plats | Öregrundsgrepen. (Mellan Engelska grundet och Norrboda fiskehamn. SO om Gräsbådan 300 m) |
Orsak | Grundstötning, brand i maskin. (Gled utbränd av grundet och sjönk) |
Last | Ingen last |
POS | 60° 28.616′ N 18° 22.300′ E |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
GÄRD byggdes 1921 i Djursvik som ett skonertskepp för ett partrederi med Carl Anders Ederström, Gökalund som huvudredare och hemmahamn var Bergkvara. Johan August Mårtensson tog över som huvudredare den 25 februari 1932 men även då var det Bergkvara som prydde hennes akter. GÄRD var för övrigt Bergkvaras sista råsegelriggade fartyg.
Riggades ner till skonert samt försedd med en 160 hk motor 28 oktober 1933 innan hon 1943 såldes till Kalmar och Rederi A.B. Kalmar Nyckel med Jim Höglund som huvudredare och S. Kindström var hennes befälhavare under hela Kalmarepoken. Kom slutligen till Bleket och var hemma där vid förlisningen.
REDARE | ||||
1921 – 1932 | p.r. Carl Anders Ederström | Bergkvara | GÄRD | |
1932 – 1943 | p.r. Johan August Mårtensson | Bergkvara | GÄRD | 25/2-32 |
1943 – 1957 | Rederi A.B. Kalmar Nyckel | Kalmar | GÄRD | 1/3-43 |
1957 – 1960 | p.r. Karl Gustav Rune Olsson | Bleket | GÄRD |
FÖRLISNINGEN
Augusti månad 1961 var GÄRD på resa från tyska Lübeck norrut i Östersjön mot finska Merikarvia. Antingen har man varit in till Öregrund eller bara ankrat upp för natten i Grepen men hur som helst gick man på grund innanför Engelska Grundet och fick dessutom brand i maskin. Efter ett tag gled GÄRD utbränd av grundet och sjönk. Vraket finns idag utmärkt på sjökortet