Fakta | |
Typ | Motorlastfartyg |
Material | |
Tonnage | 203 brt, 118 nrt, 300 dwt Under däck: 165 |
Mått | 37,20 x 6,85 x 2,75 meter Djup i rum: 2,14 m |
Maskin | 4-takts 3-cyl Humboldt Deutz Mot. AG, Köln |
Fart | |
Byggd | 1934 Norderwerft AG, Hamburg (Byggnr 680) |
Beställare | Friedr. Vollmers, Hamburg |
Sjösatt | |
Levererad | 15 augusti 1934 |
Regnr | |
Signal | DJNC / DGLB |
Klassad | Germanischer Lloyds |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | Carsten Rehder, Hamburg-Aaltona |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, alla räddades av lotsen |
På resa | Mäntyluoto – Hamburg |
Förlist | 1964-10-08 |
Plats | Lite S om 1.2 m grundet Grässkärsrev, Hävringe |
Orsak | Grundstötning, blev vrak |
Last | Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIA
FRITZ VOLLMERS byggdes 1934 vid Norderwerft AG, Hamburg som nybygge 680 och levererades 15 augusti till Friedr. Vollmers i Hamburg. Måtten på henne vid byggandet var 31.30 x 6.85 x 2.75 meter och djupet i rummet 2.60 m. Hon kom dock att förlängas till 37.20 meter i Hamburg januari 1938.
Liksom de flesta fartygen blev även FRTIZ WOLLMERS rekvirerad för tjänst i den tyska krigsmakten. Den 29 augusti 1940 blev hon placerad vid Kriegsmarine-Untern “Seelöwe” innan hon den 20 juni 1941 kom till Erprob. Verb Ostsee och så fortsatte det hela kriget innan hon åter blev civil den 26 juli 1946 hos Ilse, Friedr., Heinr. & Johann Vollmers och när hon förliste redades hon av Carsten Rehder, Hamburg-Aaltona.
FÖRLISNINGEN
På sin resa mellan Mäntyluoto och Hamburg tog man sig ner not Hävringe där FRITS WOLLMERS grundstötte. Antingen var Grässkärs fyr var nedisad eller så hade man missvisning i kompassen, men det första är nog mest troligt. Vid grundstötningen slet man upp skrovsidan. I och med att hon var trälastad så flöt hon på lasten ett tag innan hon sjönk lite syd om 1.2 m grundet vid Grässkärs.
Skrivet av Göran Nilsson
Arkivfoto Statens Maritima Museer (RAÅ-nummer Oxelösund 150)