Fakta | |
Typ | Fritidsfartyg (motorgaleas) |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 126 brt, 76 nrt, 190 dwt |
Mått | 26,80 x 7,11 x 3,25 meter Djup i rum: 3,05 m |
Maskin | 2-cyl Skandia motor om 130 hk (mont. 1945) |
Fart | |
Byggd | 1912 av J. Hagerman i Viken |
Beställare | p.r. Emil Johnsson, Höganäs |
Sjösatt | |
Levererad | Maj 1912 |
Regnr | 5324 |
Signal | SILM / JSQM |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Skellefteå |
Ägare | Ingrid Alencia Rosen |
Befälhavare | |
Besättning | |
På resa | |
Förlist | 1977-07-09 |
Plats | Utanför Sundsvall |
Orsak | Sänkt avsiktligt av hamnförvaltningen |
Last | |
POS | ung pos N 62° 19′ 45 X E 17° 45′ 12 |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
FRIDE byggdes 1912 i Viken för ett partrederi i Höganäs med konsul Emil Johnsson som huvudredare och fördes inledningsvis av J.B. Pettersson. Hon byggdes som en 3 mastskonare och infördes i 1913 års skeppslista med måtten 25.16 x 7.10 x 3.25 m samt tonnaget 118,43 brt, 94,72 netto och var klassad av Franska Veritas. FRIDE blev inte motoriserad förrän 1932 då en 2-cyl Super Skandia motor typ 216A om 56,4 hk monterades. Denna kom dock att bytas ut 1945/46 mot en större om 130 Eff.hk
Det var den här FRIDE som grundstötte på Klacken vid Grundkallen den 21 juni 1950 men togs loss av kapten och fördes på midsommardagen in till Kullbådaviken. Blev nedriggad till 2-mastskonare i mitten av 50-talet och 10 år senare, (1966) blev hon lustfartyg.
REDARE | |||
1912 – 1932 | p.r. Emil Johnsson | Höganäs | |
1932 – 1941 | Rederi AB Fride | Höganäs | 15/5 – 1932 |
1941 – 1942 | p.r. Eric Johansson | Gravarne | 7/4 – 1941 |
1942 – 1943 | p.r. Astrid Linnéa Andersson | Alsvik, Blidö | 16/6 – 1942 |
1943 – 1952 | Rederi AB Nord-Sverige | Härnösand | 15/11 – 1943 |
1952 – 1956 | p.r. Clas Aste Andersson | Skärhamn | juni 1952 75 000 kr |
1956 – 1960 | p.r. Anders Verner Andersson | Skärhamn | ny h.r. nedriggad till 2-mastskonare |
1960 – 1966 | Eric Nestor Lyckvik | Hamburgsund | juli 1960 |
1966 – 1968 | Gun Ellen Margareta Holmegaard | Göteborg | juni -66 fritidsfartyg |
1968 – 1977 | Ingrid Alencia Rosen | Skellefteå | 3:e kvartalet 1968 |
FÖRLISNINGEN
FRIDE låg sedan mitten av 1970-talet övergiven i Sundsvall och hamnförvaltning tröttnade förmodligen på skutan och dess ägare och drog helt sonika ut FRIDE på djupt vatten utanför Sundsvall och lät henne gå till botten på djupt vatten. FRIDE kom att avföras ur rullarna 1987 på grund av 10-årsregeln.
Källa
Sveriges Handelsflottan 1913 sid 169
Sveriges Skeppslista 1913 sid 180, 181
Sveriges Skeppslista 1966 sid 146, 147
Sveriges Skeppslista 1967 sid 208, 209
Sveriges Skeppslista 1968 sid suplment
Sveriges Skeppslista 1970 sid 200, 201
Sveriges Skeppslista 1972 sid 192, 193
Sveriges Skeppslista 1977 sid 34, 35
Norrlandsleden II sid 70 not*369
Svenska Seglare Och Motorseglare sid 204, 213
Båtologen 1-1994 sid 5,17
Skrivet av Göran Nilsson