Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Furu och ek på kravell |
Tonnage | 173,49 brt, 126,40 nrt 25 Nyläster |
Mått | 30,52 x 6,30 x 3,0 meter Djup i rum. 3,15 m |
Maskin | 28 nom hkr |
Fart | |
Byggd | 1873 Gräddviks Varf i Värmland (Näs Härad) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 624 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Carl Axel Hedin, Stockholm |
Befälhavare | Johan Ernst Eriksson, Väddö |
Besättning | 9 man alla räddades (7 män och 2 kvinnor) |
På resa | Löije, Gotland – Skutskär |
Förlist | 1901-05-10 |
Plats | 10 nm utanför Gotska Sandön (inom synhåll) |
Orsak | Läckage under svår storm, sjönk |
Last | Kalksten |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | CHARLOTTENBERG |
HISTORIK
Fjellbackas första 25 år vet jag inte mycket om vad gäller befälhavare och ägare, Vet dock att 1877 hörde hon hemma i Åmål, (P. Pettersson) och fördes av A. Eriksson. Sedan följer en lucka fram till 1896 då Fjellbacka köptes in vid årsskiftet 1896-1897 från Västkusten av Mathias Magnus Eriksson i Norrfjell, som bildade ett partrederi för henne.
Ägarfördelningen var följande | |||
Mathias Magnus | Eriksson | Norrfjell | 29 / 40 delar |
Carl Axel | Hedin | Stockholm | 4 / 40 “ |
Frans | Lindholm | Tomta | 4 / 40 “ |
Carl August | Olsson | Söderfjäll | 1 / 40 “ |
Elin Carolina | Eriksson | Bergby, Häverö | 1 / 40 “ |
Maria Ulrika | Eriksson | Bergby, Häverö | 1 / 40 “ |
Befälhavare under hennes sista tid var följande:
1873-1897 | Okänd | |
1897-1899 | Niklas August Jakobsson | Göteborg |
1900-1901 | Johan Nyström | Öregrund |
1901 | Johan Ernst Eriksson | Väddö |
FÖRLISNINGEN
I början av 1900 upplöstes partrederiet och Carl Axel Hedin blev nu ensam ägare till Fjellbacka och hon fick också Stockholm som hemmahamn. Hon blev dock inte långlivad utan gick som så många andra fartyg till botten.
Hur kan läsas i nedanstående tidningsartikel:
“-Sjunken ångare. På resa från Gotland norrut med last af kalksten sjönk i fredags morse (10/5) vid 1-tiden utanför Gotska Sandön ångaren “Fjellbacka”, hvilken fördes af kapten Ericsson från Väddö, i fjol anställd å Norrtäljeångaren “Rex”. Vid tillfället rådde svår storm, derunder ångaren sprang läck, och vattnet inströmmade i sådan mängd, att man med ångpannan icke förmådde hålla ångaren läns. Till råga på olyckan uppstod äfven fel i maskinen, så att man ombord förlorade all utsigt att söka sätta på land vid Gotska Sandön, som var i ögonsikte.
Efter hållet skeppsråd lemnade derefter hela besättningen, sju man och två qvinnor, den sjunkande ångaren och gick i den lilla skeppsjollen samt lyckades med förtviflade ansträngningar i sex timmars tid hålla stäfven mot vinden, hvarpå de uppmärksammades af en förbipasserande dansk brigg (LOUISE), hvilken tog de skeppsbrutna ombord och landsatte dem vid Söderarm, derifrån de i lördags i ångf. “Norrtelje” till Stockholm
. Ångaren “Fjellbacka” var byggd 1873, mätte 119 ton samt hade maskin med 28 hästkrafter -“.
Skrivet av Göran Nilsson