Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 732 brt, 366 nrt, 1 000 dwt |
Mått | 62,33 x 9,39 x 3,80 meter |
Maskin | Trippelångmask. På 535 IHK, varvets egen |
Fart | |
Byggd | 1905 på F. Schichau varvet, Danzig, Tyskland (Byggnr 744) |
Beställare | Ångfartygs AB Heimdal, Göteborg |
Sjösatt | |
Levererad | April 1905 |
Regnr | 544 Rauma (Sve. 4375) |
Signal | OHYW (Sve. JPDB / SEBU) |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Helsingfors |
Ägare | Terho Tengström, Helsingfors (köpte 1954) |
Befälhavare | Koski Perkko |
Besättning | 18 (16 män + 2 Kvinnor) alla finländare, räddade av ms BORELAND |
På resa | Skuru – Stralsund |
Förlist | 1954-11-23 |
Plats | ca. 12 nm Ost om Högsby, Öland |
Orsak | Lastförskjutning. Slagsida och pannexplosion. Kantrade, sjönk |
Last | Svavelkis |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | WILHELM (1905-1919) |
HISTORIK
Figge byggdes på F. Schichau varvet, Danzig 1905 som WILHELM för svensk räkning. Det var Ångfartygs AB Heimdal i Göteborg som beställt henne. Hon kom sedan att vara i svensk ägo ända tills den 23 april 1936 då Albin Kemppi / OY Merennito i Viborg köpte henne.
Hon kom dock innan dess ha reparerats två gånger (1930 & 1934) och tonnaget då hon lämnade Sverige var 709,72 brt 462,05 nrt 1.000 dwt, samt måtten 58.66 x 9.42 x 4.0 meter. Under åren i Finland blev hon ommätt som kan ses härnere. Hennes slutliga ägare Terho Tengström hade inte stor nytta av fartyget då hon ju kom att förlisa redan samma år.
REDARE | ||||
1905-1918 | Ångfartygs Ab Heimdal | Göteborg | WILHELM | 5 nov. |
1918-1919 | Nya Ångfartygs Ab Heimdal. (J.E. Manne) | Göteborg | WILHELM | mars |
1919-1936 | Nya Ångfartygs Ab Heimdal. (J.E. Manne) | Göteborg | FIGGE | |
1936-1952 | Albin Kemppi / OY Merennito | Wiborg | FIGGE | |
1952-1954 | Rauman Meriliikenne OY | Rauma | FIGGE | Överförd dit |
1954-1954 | Terho Tengström | Helsingfors | FIGGE |
FÖRLISNINGEN
Figge var i slutet av november 1954 på resa genom Östersjön med Svavelkis i lastrummet. Destinationen var Stralsund men man fick problem med lasten som gled omkring i lastrummet med en rejäl lastförskjutning som resultat. Detta skedde klockan 07,15 på tisdagsmorgonen den 23 nov.-54 ungefär i höjd med Hörby fyr.
Innan själva lastförskjutningen hade man anat oråd och skickat ut nödsignaler som uppfattas visuellt av m/s Boreland strax före 7 på morgonen. Kapten Ragnar Timle på Boreland gav order om full fart och styrde mot de nödställda. Figge hade efter lastförskjutningen rätat upp sig en aning men tog in vatten så man beslutade lämna fartyget. Boreland som saktat in när man närmade sig kunde lätt plocka upp den 18 man starka besättningen som då befann sig i livbåtarna.
Ända tillbudet var mässföreståndarinnan Kyllikke Araheimo som klämde sig mellan livbåten och skylight. Dock inte värre än att hon gå för egen maskin. Under denna tid hade Figge tagit in tillräckligt med vatten och slagsidan så stor att en pannexplosion inträffade kl.09,15 och skrovet risslade till och gick till botten. Boreland gick därefter till Karlskrona med Figges besättning där man fick fast mark under fötterna, visserligen utan tillhörigheter som följde skrovet till botten.
Skrivet av Göran Nilsson