Fakta | |
Typ | Coster |
Material | Stål |
Tonnage | 393 brt, 207 nrt, 550 dwt |
Mått | 45,28 x 8,06 x 3,25 meter Djup i rum: 2,67 m |
Maskin | 4T 6-cyl. Werkspoor (270×500) om 369 EHK |
Fart | 9,5 knop |
Byggd | 1947 Scheepswerf “Vooruitgang” Gebr. Suurmeijer, Foxhol (Byggnr 160) |
Beställare | C. Minnaar, Overschie NL |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 10022 |
Signal | SHYG (ex: PEBP) |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Skärhamn |
Ägare | p.r. Stig Gustavsson |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Malmön – Bugenäs |
Förlist | 1964-08-09 |
Plats | Ca. 2′ Ost om fyren Ölands Södra grund |
Orsak | Sjönk efter kollision med panamanskt fartyg |
Last | 270 ton Råkantsten i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
FEROCIA byggdes 1947 för holländsk räkning och hörde hemma där till 1960 då hon kom till Sverige och partrederi Gustav Evert Andersson i Skärhamn. Vid förlisningen var dock huvudredaren Stig Gustavsson.
FÖRLISNINGEN
I början av augusti 1964 var FEROCIA på resa från Malmö till Gotland och Bugenäs med 270 ton Råkantsten i rummet. I samma farvatten fanns också den panamaregistrerade POPI, ( Oceanways Co. Inc) byggd 1938 om 2 561 brt. Som så ofta kolliderade fartygen och FEROCIA träffades midskepps på babord sidan och klövs mitt itu och sjönk i två delar efter bara 1,5 minuter. Lyckligtvis räddades besättningen.
Skrivet av Göran Nilsson