Fakta | |
Typ | Pråm (nedriggad 1917 från Skonertskepp) |
Material | Ek/Furu |
Tonnage | 276,07 brt, 236,05 nrt Under däck: 237,84 |
Mått | 38,28 x 8,60 x 4,0 meter Djup i rum: 3,26 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1873 Sundsvall |
Beställare | p.r. Erik Waldemar Widestedt, Sundsvall |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 588 |
Signal | HKFT |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Gotlands Fårö Kalk AB, Stockholm |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Sundsvall – Norrköping |
Förlist | 1917-07-27 |
Plats | Innanför Prästgrundet, Söderhamn (55° i O bäring från S:a udden Klacksörarne ca.1.5 nm från land) |
Orsak | Läckage i storm, sjönk |
Last | 2 866 balar Trämassa i rummet/1 055 balar Trämassa på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ARMIDA |
HISTORIK
FÅRÖ III är mest känd som skonertskeppet ARMIDA som under sin tid var hemmahörande i bland annat Sundsvall och Roslagen. Hon byggdes 1873 i Sundsvall för ett partrederi i staden med Erik Waldemar Widestedt som huvudredare. Redan 1875 blev hon kopprad samt driven då Johan Wilhelm Hellberg tog över henne. 1888 tog Carl Georg Wickberg över henne och hon blev åter reparerad 1907 och 1911 innan hon blev nedriggad till pråm 1917 och förliste som sådan samma år.
FÖRLISNINGEN
Vid midsommaren 1917 var FÅRÖ III under bogsering från Sundsvall ner mot Norrköping. I området utanför Hälsingekusten rådde storm och efter en tid gick FÅRÖ III läck och började sjunka. Det fanns inget annat att göra än att låta henne gå förlorad och vad jag vet ligger hon kvar där än idag.
Skrivet av Göran Nilsson