Inne i Skälderviken mellan Ängelholm och Kullens fyr borde det ligga ett vrak på runt 20 meters djup. Motorgaleasen Eugen länsade undan in i viken med nödblossen tända tills dom helt sonika försvann vilket skedde när hon sjönk med man och allt.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas f.d. Kutter |
Material | Ek/Furu |
Tonnage | 76,32 brt, 51,77 nrt Under däck: 76,32 |
Mått | 23,44 x 6,17 x 3,5 meter Djup i rum: 2,93 |
Maskin | 30 Hk |
Fart | |
Byggd | 1884 av Allen William Gibbs, Galmpton England |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 3614 |
Signal | JLFM |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Långö |
Ägare | Oscar Eugen Carlsson |
Befälhavare | Oscar Eugen Carlsson |
Besättning | 4 alt. 5 man, alla omkom |
På resa | Moss – Köpenhamn |
Förlist | 1930-07-10 |
Plats | 3 nm ONO om Kullens fyr länsade mot Skälderviken |
Orsak | Gick ner sig och förliste med man och allt |
Last | Majs |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | SILVERY CLOUD — SILVERY |
HISTORIK
EUGEN byggdes 1884 i Galmpton England som en kutter med namnet SILVERY CLOUD men kom sedermera till Sverige och fördes in i de svenska rullarna år 1900 med regnr:3614 och döptes då om till SILVERY. Liksom de flesta av dåtiden fartyg krävdes det underhåll och hon reparerades 1905 och blev driven 1911 innan det åter var dags för en reparation 1916 o.s.v. Slutligen hamnade fartyget i Långö och Oscar Eugen Carlsson med namnet EUGEN och han var även skeppare ombord.
FÖRLISNINGEN
Exakt vad som hände med EUGEN är svårt att säga då hon förliste med man och allt. Klart är i alla fall att hon observerades cirka 3 nm ostnordost om Kullens fyr länsandes inåt Skälderviken. Nödblossen tända så problem ombord var det helt klart och efter cirka 30 minuter försvann nödblossen vilket troligen var då fartyget sjönk av någon anledning. Hela besättningen om 4 eller 5 man (olika antal i olika källor) följde med EUGEN i djupet.
Skrivet av Göran Nilsson