Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Ek/Furu |
Tonnage | 48,95 brt, 33,08 nrt, 83 dwt |
Mått | 17,18 x 6,22 x 2,50 meter Djup i rum: 2,03 m |
Maskin | 40 Hk |
Fart | |
Byggd | 1909 av Sven Petter Nilsson vid Råå skeppsvarv |
Beställare | p.r. Wiktor Efraim Jönsson, Bäckviken |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4989 |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Näske |
Ägare | Jan Malte Nyberg, Näske (Vnl) |
Befälhavare | |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Örnsköldsvik – Wasa (Finland) |
Förlist | 1961-08-?? (dag slutet av augusti) |
Plats | Alviken invid Köpmanholmen syd om Örnsköldsvik |
Orsak | Grundstötning, sjönk, vrak |
Last | Konstsamling i rummet (100 000:-) / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
ESTER beställdes av ett partrederi (kapten Wiktor Efraim Jönsson) i Bäckviken och byggdes 1909 av skeppsbyggmästare Sven Petter Nilsson vid Råå skeppsvarv som kravellbyggd galeas i ek och furu. Sin första maskin fick ESTER då en hjälpmotor om 22 hk monterades in 1930, vilken byttes 1943 till en större om 44 hk.
Via diverse ägarbyten köptes hon in 1947 för 21 000 kr till Nordingrå och John Åke Dalkvist som att föra henne ända fram till 1960 då ESTER slutligen hamnade i Näske i Västernorrland och var hemma där vid förlisningen.
REDARE | |||
1909 – 1912 | p.r. Wiktor Efraim Jönsson | Bäckviken | |
1912 – 1918 | Johan Leonard Johansson | Bäckviken | 17 jan.1912 |
1918 – 1924 | p.r. Carl Sigfrid Bohman | Oskarshamn | 24 april-1918 |
1924 – 1930 | p.r. Jöns Petter Jönsson | Ålabodarne | 15 feb.-1924 |
1930 – 1934 | John Stefanus Andersson | Ramholmen | 12 juni-1930 |
1934 – 1944 | p.r. Bror Torsten Appelqvist | Kristberg/Motala * | 16 april 1934 |
1944 – 1947 | Karl Gustaf Karlsson | Vadstena | 3 april-1944 |
1947 – 1947 | Sture Lennart Persson | Södertälje | 22 feb.-1947 |
1947 – 1960 | John Åke Dahlkvist | Nordingrå | 16 aug.-1947 |
1960 – 1964 | Jan Malte Nyberg | Näske (Vnl) | jan.-1960 |
FÖRLISNINGEN
I slutet av augusti 1961 var ESTER på resa från Örnsköldsvik till finska Wasa och i lasten fanns någon så ovanligt som en konstsamling! Värderad till 100 000 kronor vilket var mycket mer än fartyget som var värderat till endast 40 000 kronor. Visserligen var ägaren konstnär så det kan väl vara OK.
Utmed resan grundstötte ESTER och började sjunka så Alviken vid Köpmanholmen syd om Örnsköldsvik fick bli platsen hon fick sluta sina dagar innan hon avfördes ur rullarna 1964.
Skrivet av Göran Nilsson