På den Svenska ostkusten finns massor av grund och grynnor som sänkt många fartyg. Ett av de mest beryktade områden är Västra Banken – Finngrunden i Gävle Bukten. Otaliga är de fartyg som mött sitt öde vid dessa grundklackar.
Jag ska här berätta om ett av dessa öden
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 4 395 brt, 2 786 nrt, 6 400 dwt |
Mått | 118,46 x 14,58 x 9,14 meter |
Maskin | Trippelexp. från Wallsend Slipway & Engine Co Ltd |
Fart | |
Byggd | 1902 hos sir J. Laing & Sons i Sunderland (Byggnr 590) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | RMNF |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | HSDG |
Befälhavare | Schultz |
Besättning | 32 man, alla räddades |
På resa | Luleå – Hamburg |
Förlist | 1915-09-17 |
Plats | Västra Banken, Finngrunden |
Orsak | Grundstötning i storm, bröts itu |
Last | Järnmalm |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
I början av september 1915 ligger den tyska ångaren S/S Entririas i Luleå och lastar järnmalm. Kapten Schultz tar fartyget genom Bottenhavet, trots hög sjö och hård vind. Framför sig hade man dock Västra Banken med dess ökända 2-fotsklacksom flera fartyg varit på. Fredagen den 17 september 1915 var det dags för en ny förlisning vid denna klack. Klockan 14:30 rände Entririas rakt upp och stod fast. Man gjorde tappra försök att komma loss på egen hand men sjön gjorde att Entririas slog hårt mot grundet och hon tog mycket stryk och blev läck. I över ett dygn höll man på och försökte gå flott, men utan att lyckas och på lördagskvällen gav man upp.
Man sjösatte dom tre livbåtarna och besättningen som uppgick till 32 man fördelade sig i dessa. Livbåtarna var moderna av järn och försedd med flyttankar. Under natten råkade den ena livbåten med bland annat kapten och 1:e styrmannen komma ifrån dom övriga livbåtarna. Dom båda andra livbåtarna nådde Öregrund vid middagstid på söndagen. Av den saknade livbåten syntes inte ett spår. Det enda man kunde göra, var att hoppas att dom lyckats ta sig iland. Det visade sig senare att den försvunna livbåten redan natten till söndagen lyckats ta sig in till en sandstrand i närheten av Fågelsundet, med alla välbehållna.
I Öregrund låg Neptunbolagets bärningsångare Merkulis och väntade på bättre väder, redo för att gå ut till haveristen. Även Posidon väntades till platsen. En holländsk seglare passerade förlisningsplatsen efter några dygn och rapporterade att Entririas brutits av på mitten. Förskeppen hade då sjunkit ner men låg kvar i samma riktning som vid förlisningen. Akterskeppet däremot hade av den kraftiga sjön vridits in mot grundet. De båda delarna låg på ca: 50 fots avstånd från varandra. Detta fick även till följd att Entririas på håll såg ut som ett fyrskepp, vilket gjorde att man gick ut med en varning till sjöfarten. Efter att ha vilat ut avreste besättningen med S/S Pernambucu till Stettin, endast kapten och 4 man stannade kvar.
På platsen finns idag en vrakmarkering i sjökorten. Vilket vrak den utmärker är osäkert, utan den symboliserar väl alla dessa fartyg som gått under på denna plats.
Skrivet av Göran Nilsson