Hävringe är ett eldorado för den inbitna vrakdykaren. Emily är ett av alla fartyg som besöks av oss dykare ibland.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 114 brt, 697 nrt, 1 600 dwt |
Mått | 239 x 31 x 16,7 fot |
Maskin | Compound 120 nom.hk (Varvets egen) |
Fart | |
Byggd | 1878 hos J. Readhead & Co i South Shields (Byggnr 140) |
Beställare | R Harrowing, Whitby, England |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 101 |
Signal | HVKT |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Nils Petter Swensson (1899-1906) |
Befälhavare | Nicaner Andersson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Hull – Norrköping |
Förlist | 1906-12-06 kl. 03.00 |
Plats | Stengrundet vid Hävringe, Vid Stenen |
Orsak | Grundstötning I svår nordostlig storm med snötjocka, vrak |
Last | Stenkol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
REDARE | ||
1878 – 1890 | R Harrowing | Whitby, England |
1890 – 1898 | p.r. Carl Joakim Hankel | Helsingborg |
1898 – 1899 | p.r. Bengt Swensson | Helsingborg |
1899 – 1906 | Rederiaktiebolaget Henckel | Helsingborg |
BEFÄLHAVARE | ||
1890 – 1891 | Bengt Swensson | Helsingborg |
1892 – 1896 | N. P. Swensson (son till ovan) | Helsingborg |
1897 – 1898 | H. Swensson | Helsingborg |
1899 – 1900 | G. Norling | Helsingborg |
1901 – 1902 | N. P. Backe | Arildsläge |
1902 – 1906 | Nicaner Andersson | Bräcke 6 Brunnby socken |
FÖRLISNINGEN
Befälhavaren uppgav i förhör att fartyget gått med full maskin i enslinjen för lotsbåten. Grundstötte på grundet Stenen utanför Hävringe. Svår nordostlig storm med snötjocka. Lots fanns ej ombord. Ett svårt scenario att klara av utan lotsen, som dock inte hade möjlighet att komma ombord.
Skrivet Göran Nilsson