Ålands hav med dess trånga passager och de otaliga grynnor har sänkt många fartyg genom åren.
I Emilies fall var det ingen grynna utan en kollision mellan Söderarm och Åland.
Fakta | |
Typ | Motorkonare, 3-mastad |
Material | Trä |
Tonnage | 250 brt, 225 nrt |
Mått | 35,72 x 8,95 x 3,58 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1920 av skeppsbyggmästare Jan Teär på Ösel |
Beställare | p.r. Jan Teär |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 701 (Estländskt reg.nr) |
Signal | HBJY |
Klassad | |
Assurans | Oassurerat |
Hemma | Kuresaar, Estland |
Ägare | |
Befälhavare | |
Besättning | 8 man varav 6 man omkom |
På resa | Jaagurahu – Iggesund |
Förlist | 1932-10-12 |
Plats | 3,5 nm SV t V om Flöjtans fyr |
Orsak | Kollision med ss Vesuvius, Helsingfors, sjönk inom 30 sek |
Last | 400 ton Kalksten i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
I Ålands hav rådde disigt väder i mitten av oktober 1932. Den svenska ångaren VESUVIUS, hemmahörande i Helsingborg befann sig vid 21-tiden på onsdagskvällen den 12 oktober 1932 cirka 3 distans sydväst om Flöjtans fyr när man upptäcker en lanterna för över. Avståndet är alldels för kort för att undvika kollision och den svenska ångaren rände med stor kraft in midskepps i EMILIE vars fockrigg klövs och hon sjönk på 30 sekunder.
Ombord vidtog man genast åtgärder för att om möjligt bistå och maskin stoppades. Båtsmannen hade lyckats få tag i en livboj så honom fiskade man upp. Kapten fann man fastklamrad vid propellern !!! vilken lyckligtvis var stoppad. Från de övriga hördes rop på hjälp som snart tystnade och VESUVIUS låg kvar på platsen till klockan 21 på torsdagen då man gav upp. Kursen sattes in mot Stockholm då även ångaren fått skador i fören. Lotsen E. Norman togs ombord vid Söderarm och färden fortsatte till Finnboda varv.
Skrivet av Göran Nilsson