En av alla dessa “Brantevikare” som förlist är Elegant. Sensommaren 1913 på resa till Köpenhamn slutade hon sina dagar i Västerviks skärgård. Det mesta bärgades och det lär väl tyvärr inte vara mycket kvar idag.
Fakta | |
Typ | Skonert |
Material | Furu / Ek |
Tonnage | 98,94 brt, 88,81 nrt Under däck: 93,70 (SL 1913) |
Mått | 22,90 x 6,99 x 2,9 m Djup i rum: 2,73 m (SL 1913) |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1894 av S. E. Olsson i Assarebo |
Beställare | Rederi i Marstrand ( Johannes Svensson) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 1358 |
Signal | JCQR |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Brantevik |
Ägare | Lars Nilsson (1903-1913) |
Befälhavare | Per S. Ungh-Svensson (1896-1913) |
Besättning | |
På resa | Örnsköldsvik – Köpenhamn |
Förlist | 1913-08-15 |
Plats | Västervik vid Brånö, Strupö Lungskär |
Orsak | Grundstötning |
Last | Trä i rummet / Trä på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Skonerten Elegant byggdes 1894 Assarebo av S. E. Olsson för ett rederi i Marstrand. Hon blev dock kvar där i bara två år innan Nils Tufvesson köpte henne för 9.500:- och Brantevik blev hennes nya hemmahamn. Där blev hon kvar till hon förliste 1913, då med Lars Nilsson som huvudredare.
FÖRLISNINGEN
Elegant var i augusti 1913 på väg mellan Örnsköldsvik och Köpenhamn med last av trä både i lastrummet och på däck.
Avsikten var att ta sig efter Ölands kust nedåt mot Köpenhamn. Uselt väder och sikten begränsad. Befälhavaren ombord på Elegant trodde att han precis hade kommit till Ölands norra udde och fick syn på dess fyr, men i själva verket var han mycket längre västerut än han trodde. Försent upptäckte han detta och det slutade med att fartyget slungades upp på ett grund inte långt från Strupö lotsplats och skeppet kastades mellan vågorna och grundet och hotade slås sönder.
I sista sekund lyckas fartyget rädda sig själv på något mirakulöst sätt och glider av grundet. Strax därpå fastnar man igen på två undervattensklippor varpå fartyget kilas fast och besättningen kan räddas av lotsarna från Strupö.
Dagarna efter hålls en auktion på det material man lyckas ta om hand om från förlisningen. Dock är det mesta i mycket dåligt skick
REDARE | ||
1894 – 1896 | Rederi Marstard Johannes Svensson | Marstard |
1896 – 1898 | Qvarnegare Nils Tufvesson | Brantevik |
1898 – 1903 | Tufve N Tufvesson (Ny huvudred) | Brantevik |
1903 – 1913 | Lars Nilsson (Ny huvudred) | Brantevik |
Skrivet av: Göran Nilsson (Fakta)
Joakim Ambrosson (Förlisningen)