Öland är en plats som ändat många fartyg och den danska skonertbriggen Dorthea är inget undantag. Gick läck i sjön och sattes på grunden utanför där hon sedan blev vrak.
Fakta | |
Typ | Skonertbrigg |
Material | Furu |
Tonnage | 250 brt, 231 nrt |
Mått | |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1876 Sastmola, Finland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | Ej klassad |
Assurans | De priv. Ass.(Köpenhamn) för 5000 dkr. värderad 20,000 dkr. |
Hemma | Aalborg |
Ägare | Brøderne Bentzen |
Befälhavare | C. Petersen |
Besättning | 6 man, alla räddade sig i båten |
På resa | Blankaholm (Västervik) – Köpenhamn |
Förlist | 1899-01-16 |
Plats | Djupvik vid Ölands Södra udde |
Orsak | Läckage i Västlig storm och hög sjö. Sattes i land blev vrak |
Last | 16,500 kubikfot Trä |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
Den danska skonertbriggen DORTHEA avgick från Blankaholm vid Västervik den 14 januari 1899 för att resa mot Köpenhamn med 16,500 kubikfot trä i lasten. Den 16 januari var man nere i Kalmarsunds södra del då man vid 4-tiden på morgonen upptäckte att man tog in vatten i den hårda västnordvästliga stormen. Trots försök att hålla läns med pumparna steg vattnet till 6 fot i lastrummet.
Man samlades för ett skeppsråd där det beslutades att sätta DORTHEA på land för om möjligt rädda liv, fartyg och last. Klockan 21,45 lyckades detta och fartyget stod nu på grund i närheten av Södra Uddens fyr på Öland. Ute var det bleckmörkt och manskapet stannade kvar ombord under natten för att invänta ljuset då man gick i båten och lyckades vid 9-tiden på morgonen ta sig iland. Inga tillbehörigheter fick man med sig och fartyget blev vrak men en stor del av lasten lyckades man i alla fall bärga iland.
Sjöförklaring hölls i Kalmar den 23 januari och ett sjöförhör i Aalborg den 22 februari 1899
Skrivet av Göran Nilsson