Mellan Kalmar där Doris sist sågs och Karlshamn lurar många faror såsom väder å vind samt grynnor å skär. Någonstans mellan Ölands södra, Utklippan och Hanöbukten förliste Doris med man och allt nyårshelgen 1917/18
Fakta | |
Typ | Slätskonert |
Material | |
Tonnage | 76 brt, 65 nrt, 125 dwt |
Mått | 22,59 x 6,39 x 2,45 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1907 av Richard Krüger, Seedorf/Rügen |
Beställare | Carl Steinbrink, Seedorf |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5932 |
Signal | KBFS |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Karlshamn |
Ägare | A. K. Fernströms dödsbo |
Befälhavare | |
Besättning | Alla omkom |
På resa | Västervik – Karlshamn |
Förlist | 1917-12-31 (sågs hon sist) |
Plats | Blekinge troligen. Sågs i Kalmar 31/12 1917 |
Orsak | Okänd, förlist med man och allt |
Last | Barlast |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | CARL BRICH BAHN (07-07) – CHARLES BREAK THE ROAD (07-14) – WOHLFAHRT (14-17) |
HISTORIK
DORIS byggdes 1907 av Richard Krüger i Seedorf/Rügen med namnet CARL BRICH BAHN för skepparen Carl Steinbrink och fick hemmahamn i Stralsund. Redan samma år döptes hon om eller åtminstone ”förengelskades” namnet till CHARLES BREAK THE ROAD. 1912 var det Willy Steinbrink som var hennes ägare och var så även 1914 då man inför kriget inte tyckte det engelska namnet var passande och döpte om henne till WOHLFAHRT.
Hon kom att råka ut för ett haveri i Hanöbukten 1917 och blev införd till Åhus där hon såldes på offentlig auktion den 8 augusti samma år. Klubban slogs för det högsta budet (19,000 kr) som gavs av A.K. Fernströms dödsbo i Karlshamn dit man också fraktade skutan för reparation. Den 5 november 1917 inregistrerades hon i rullarna som DORIS med regnr: 5932 och sattes i trafik.
FÖRLISNINGEN
Seglationen blev dock inte långvarig utan senare samma år var DORIS på resa i barlast från Västervik, varifrån hon avgick den 29 december, hem till vinterkvarter i Karlshamn. På nyårsafton sågs hon av lotsen i Kalmar men sedan upphör alla spår och DORIS torde ha förlist utmed Blekingekusten.
Skrivet av Göran Nilsson