Fakta | |
Typ | Motorgaleas (fiskekutter) |
Material | Ek |
Tonnage | 64,12 brt, 39,57 nrt, 90 dwt |
Mått | 21,67 x 5,91 x 3,3 meter Djup i rum: 2,70 m |
Maskin | 30 HK |
Fart | |
Byggd | 1885 av Henry Reinholds, Lowestoft |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5095 |
Signal | SIAU / JRTG |
Klassad | |
Assurans | Bohusläns Sjöassuransföreningen |
Hemma | Hovenäset |
Ägare | p.r. Gösta Harry Gustafsson |
Befälhavare | S.O.G. Gustafsson |
Besättning | Togs upp av ms NORDKYN (Danmark) sattes iland i Lister |
På resa | Menstad – Hovenäset |
Förlist | 1945-11-09 |
Plats | Tjörn, Göteborgs skärgård |
Orsak | Läckage och sjönk i öppen sjö |
Last | 90 ton Salpeter i rummet/5 ton Salpetersyra (i glasdamejaner) på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | BLACK DIAMOND (1885-1910) |
HISTORIK
DIAMANTEN byggdes som galeas i ek på kravel i engelska Lowestoft av skeppsbyggmästare Henry Reinholds. Hon kom att inregistreras i Lowestoft med nr 33/1855 samt off.nr.91711. Hennes tid där vet jag inte mycket om men Mr George Jones, Lowestoft 1909 sålde sin BLACK DIAMOND för den nätta summan £305 till kapten Jacob Albert Johansson i Grundsund.
Hon kom att få ett nytt namn vid köpet, DIAMANTEN som registrerades den 10/2 1910, sen sålde Johansson henne nästan omgående (28/3-11) vidare till ett partrederi (2/2) i Kornö där fiskaren Ernst Alexander Edvardsson var huvudredare. Då Edvardsson avled den 12 nov 1919 inträdde sterbhuset och som huvudredare var fiskaren Erik Waldemar Grundberg, Kornö.
Den 17 januari 1921 fick DIAMANTEN en hjälpmaskin då en 25 hk råoljemotor monterades vid J.W. Berg, Hälsö Mek. Verkstad. Den 22 februari 1930 köpte så Grundberg ut de andra och ägde nu själv DIAMANTEN och passade även på att byta hemmahamn för fartyget, från Kornö till Grundsund.
Den 21 september 1932 bildades ett partrederi då två nya namn klev in i handlingarna. K. E och Ch. G. Grundberg, (troligen sönerna?) vilka fick en varsin 20-del medan Erik behöll 18/20 delar i fartyget. Den ”Grundbergska” eran ändades den 14 februari 1935 då kapen Johan Edvard Andersson i Malmön köpte henne men DIAMANTEN såldes vidare den 12 mars 1945 till partrederi Gösta Harry Gustafsson, Hovenäset och i vars ägo hon förliste.
FÖRLISNINGEN
DIAMANTEN var i november månad 1945 på resa från norska Menstad med 95 ton salpeter i lasten när man den 9:e råkade ut för en orkanartad storm. Men befann sig då tvärs Tjörnöns sydspets och seglen blåste ur liken och man försökte länsa undan men gick läck ute i öppen sjö. Under förmiddagen sjönk DIAMANTEN medan besättningen räddades av det danska fartyget NORDKYN och sattes iland i Lister, Norge. Inget fanns att göra med fartyget och hon avregistrerades den 15 januari 1946 som förolyckad.
Skrivet av Göran Nilsson