Ett fartyg förlist med man och allt utmed färdrutten är i stort omöjligt att leta efter, man ska ha tur om man finner ett sådant.
Dansätters sista viloplats visste man föga om och det blev en FLASKPOST! som rätade ut en del frågeteckan.
Visserligen är hon inte hittad ännu men nu är det troligen bara en tidsfråga.
Fakta | |
Typ | Lastångfartyg |
Material | Compositbygge (Furu på Järnspant) |
Tonnage | 161,56 brt, 89,67 nrt Under däck: 128,77 |
Mått | 29,94 x 6,79 x 2,82 meter Djup i rum: 2,58 m |
Maskin | 120 IHK |
Fart | |
Byggd | 1890 Rättaregården |
Beställare | Transport Ab, Motala, (H.S. Enberg) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 174 (Inreggad 14 april 1894) |
Signal | HVGL |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | |
Ägare | Rederi AB Transit, Stockholm |
Befälhavare | Johan Lundberg |
Besättning | Förlist med man och allt |
På resa | Rönne, (Bornholm) – Stockholm (Avgick den 31/12-1917) |
Förlist | 1918-01-02 |
Plats | Ölands norra udde, Östersjön |
Orsak | Läckage och sjönk |
Last | Lera och Tegel |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIA
Ångaren DANSÄTTER* byggdes 1890 Rättaregården för Transport Ab, Motala, (H.S. Enberg), med befälhavaren Andersson. Hon såldes den 31 mars 1894 till ett partrederi med bruksägaren Oscar Lundqvist i Bona, Västra Ny socken som huvudredare. Dansätter blev inregistrerad den 14 april 1895 med regnr: 174. Motala blev åter hennes hemort 1903 och i maj 1904 övertogs hon av Ångfartygs AB Motala. Hon kom att efter 16 års seglation repareras (1906) och samtidigt blev hon driven. Efter reparationen var hon kvar i Motala med Ångfartygs ab. Motala, (C.C.G. Svensson) som ägare och hennes befälhavare var då C. Andersson. Detta styrks av svensk Skeppslista 1910 samt 1913. Hon såldes den 19 mars 1914 till Marstrand och p.r. Edvard Hilmer Edman med befälhavare Frithiof Edman innan hon sedermera kom till Stockholm och Rederi AB Transit i vars ägo hon var vid förlisningen.
* Sveriges Skeppslista 1891 stavar DANSÄTER
FÖRLISNINGEN
DANSÄTTER avgick från Rönne på Bornholm nyårsafton 1917/18 med lera och tegel i lasten för att ta sig på nordlig kurs mot Stockholm. Den 2 januari 1918 var man kommen till Ölands Norra udde och av någon anledning sjönk fartyget med man och allt. Befälhavaren skrev medan DANSÄTTER sjönk allt djupare ett brev till sin fru och skickade iväg det i en flaska. Otroligt nog kom brevet fram till de anhöriga. I brevet skriver han bl.a. att fartyget ligger vid Norra Öland ”redlöst och half med vatten”. Officiellt är förlisningsorsaken ”Okänd – förlist med man och allt”
Skrivet av Göran Nilsson