Skonerten Dana hade klarat Nordsjön, Skagerack och var nästan hemma i Danmark när vädret fick henne på fall. Strax nordväst om Hallands Svartskär, utanför Öckerö förliste hon en decemberdag 1907.
Fakta | |
Typ | Skonert, 3-mastad |
Material | Ek / Fur / Gulmetall |
Tonnage | 159 brt 138 nrt |
Mått | Djupg 3.2 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1891 hos N. P. Petersen, Thurö, Danmark |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | Svendborg Søassur. För 25 600 dkr (värderad 25 000) |
Hemma | Thurö, Danmark |
Ägare | N. P. Petersen |
Befälhavare | P. A. Jørgensen |
Besättning | 7 man som alla äddade sig i egna båtar (ev. 6 man) |
På resa | London – Köpenhamn |
Förlist | 1907-12-12 |
Plats | UV grundet Flintskallen, NV om Hallands Svartskär, Onsala |
Orsak | Grundstötning i SSV frisk kuling och snötjocka, blev vrak |
Last | 260 ton Gjutsand |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
FÖRLISNINGEN
DANA var i december 1907 på resa från London mot hemlandet och Köpenhamn med 260 ton gjutsand i lasten. Nordsjön gick bra och via Skagerack var hon nu nere i Kattegatt. Efter att från Läsö-Trindel fyrskepp hållit sin kurs fick man den 12 december klockan 15,50 grundkänning vid Flintskallen, NV om Hallands Svartskär och gick läck.
Man försökte på egen hand komma loss men misslyckades och då kulingen var tilltagande samt sjön gick hög och DANA vattenfylldes alltmer beslöt man kl. 23,15 gå i storbåten men man höll sig i närheten. Hjälpen kom genom en bärgningsångare som kl. 03,50 plockade upp besättningen för at landsätta dessa i Göteborg. DANA var inget att göra åt så hon fick bli vrak på platsen.
Sjöförklaringen hölls i Göteborg den 23 december samt ett sjöförhör i Svendborg den 2 januari 1908 och båda gav vid handen att vinden med strömsättning och dålig sikt fört DANA långt mer ostvart än besticken visat.
Skrivet av Göran Nilsson