En av de mindre kända svenska förlisningar i vårt närområde är Crœsus som gled av grundet efter 4 dagar och gick till botten.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | |
Tonnage | 1 182 brt, 763 nrt, 1 800 dwt |
Mått | |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1882 av Kish, Bolds & Co, Sunderland |
Beställare | Thomas Kish & Co, London |
Sjösatt | |
Levererad | 7 september 1882 |
Regnr | 3011 |
Signal | JGTQ |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Rederiaktiebolaget Kärnan |
Befälhavare | B. O. Börjesson |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Norrsundet – Grimsby |
Förlist | 1898-10-26 |
Plats | Björnsgrundet |
Orsak | Strandning i svag NV vind med tjocka och strömsättning |
Last | Trävaror |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Köptes till Sverige den 25 februari 1897 för 7,400£ och sattes på sin första resa Blyth – Helsingborg med kol.
REDARE | |||
1882 – 1890 | Thomas Kish & Co | London | |
1890 – 1894 | J. & E. Kish | London | Överförd dit |
1894 – 1897 | J. E. Guthe & Co | London | |
1897 – 1898 | Rederi Ab Kärnan | Helsingborg | 25 februari 1897 för £7.400 |
FÖRLISNINGEN
Crœsus var hösten 1898 på resa från Norrsundet, strax norr om Gävle, med trävaror i lasten för engelska Grimsby. Svag nordvästlig vind med tjocka och strömsättning rådde. Förmodligen var det just strömsättningen som fick ångaren ur kurs för man rände rakt på Björnsgrundet i Stockholms yttersta skärgård. Besättningen räddades men Crœsus fick bli kvar där ute åtminstone tills vidare. Det dröjde bara fyra dagar innan hon på kvällen den 30 oktober gled av grundet och sjönk.
Skrivet av Göran Nilsson