Gävlebukten har skördat många offer inom sjöfarten, en del vrak dyks det på, andra är ännu inte hittade och av vissa återstår bara rester. Den tyska lastångaren Cremon tillhör den sistnämnda kategorin.
Skrotbärgades men ännu kan man finns rester av förlisningen och navigationshytten lär ju ligga någonstans.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 074 brt, 655 nrt, 1 200 dwt |
Mått | 62,85 x 9,70 x 4,47 meter Djup i rum: 3,85 m |
Maskin | Trippelexpansionsångmaskin på 750Psi från varvet |
Fart | 13 knop |
Byggd | 1907 av järn i Stettiner Oderwerke (Byggnr 593) |
Beställare | H. M. Gehrckens, Hamburg |
Sjösatt | December 1907 |
Levererad | 28 mars 1908 (Provtur 19 mars) |
Regnr | |
Signal | RPVJ |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Hamburg |
Ägare | H. M. Gehrckens, Hamburg |
Befälhavare | |
Besättning | 15 man (3 man omkom) |
På resa | Söderhamn – Tyskland |
Förlist | 1916-12-25 (på morgonen) |
Plats | Lövgrunds rabbar, Gävlebukten |
Orsak | Strandade i svår snöstorm |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
CREMON byggdes för och kom hela sin tid tillhöra Gehrckens i Hamburg och mycket mer att orda om hennes historia finns inte.
REDARE | |||
1908 – 1916 | H. M. Gehrckens | Hamburg | CREMON |
FÖRLISNINGEN
CREMON var julhelgen 1916 på resa från Söderhamn till Tyskland i snöstorm. Lövgrunds rabbar ligger i Gävlebukten har skördat offer tidigare och gjorde så igen. Man grundstötte helt sonika samt sprang snabbt läck och akterskeppet började sjunka. 15 min senare spolades navigationshytten överbord och kapten, 2:e maskinisten samt donkeymannen omkom. Övriga ur besättningen räddades av torpedkryssaren PSILANDER. Skrotbärgad, endast rester kvar.
Skrivet av Göran Nilsson