Ett av alla vrak som finns i Kattegatt är Göteborgsångaren Constanza som seglat från Medelhavet i krigets kanske värsta tid för sjöfarten, men klarat alla faror till man “snubblar på mållinjen” och går till botten inte långt hemifrån.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 613,86 brt, 1 054,39 nrt, 2 250 dwt Under däck: 1 261,90 |
Mått | 260,0 x 36,3 x 16,7 fot L/B 7,16 B/D 2,17 |
Maskin | Trippelångmaskin på 160 nom hk |
Fart | |
Byggd | 1890 av W.B. Thompson & Co Ltd, Dundee |
Beställare | Dundee Gem Line SS Co Ltd, Dundee Skottland |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 5156 |
Signal | JSCQ |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | Sjöförsäkrings AB Atlantic |
Hemma | Göteborg |
Ägare | Rederi AB Sverige-Levanten, Göteborg |
Befälhavare | H. W. Schröder |
Besättning | 20 man (2:e maskinisten och en smörjare omkom) |
På resa | Bougie, Algeriet – Göteborg |
Förlist | 1919-10-19 |
Plats | Skagens fyrskepp, 9 nm SO t O 3/4 magn. från |
Orsak | Minsprängning akter om andra maskinskottet, krängde BB, sjönk |
Last | 549 ton Styckegods, bl.a. Tobak, Frukt, Vin i rummet / 3.000 balar kork på däck |
POS | N 57 44′ 143 X O 11 05′ 837. |
Djup | ca 40 m |
Sjk | |
Exnamn | REDRIKSHOLM (1917-19) – KAJA (1910-17) – GARNET (1890-1910) |
HISTORIK
Fartyget var byggt med dubbelbotten i både för- och akterrummet för vattenbarlast. Welldäckat och försedd med elektriskt ljus redan vid byggandet och hur ägadet varit genom åren ses bäst här.
REDARE | ||||
1890 – 1910-09-14 | Dundee Gem Line SS Co Ltd | Dundee | ||
1910-09-14 – 1917-08-03 | Otto Banck | Helsingborg | 3.750 £ | |
1917-08-03 – 1919-02-* | Rederi AB Sverige-Nordamerika | Göteborg | 1.650.000:- | |
1919-02-*- 1919-10-19 | Rederi AB Sverige-Levanten | Göteborg | ||
* Det sista köpet skedde i slutet av februari 1919 |
BEFÄLHAVARE | ||
1890 – 1910 | ? | ? |
1910 – 1912 | S. G. Röing | Helsingborg |
1912 – 1914 | John Petter Kristiansson | Viken |
1914 – 1917 | O. A. Gudmundsson | |
1917 – 1919 | H. W. Schröder |
FÖRLISNINGEN
Constanza avgick från Bougie vid Algeriets Medelhavskust den 6 oktober 1919 för resa hem till Göteborg. Lastrummet var fullt med exotisk last såsom frukter, vin, tobak och korkbark, totalt 683 ton. Medelhavet, Atlanten med Biscaya avklarades liksom Nordsjön trots hård nordvästlig vind. Söndagen den 9 oktober vid 9-tiden siktades Skagens fyrskepp och man signalerade när man var cirka 3 distans ifrån.
Man ville veta huruvida minfara förelåg eller ej, man hade ju varit borta från farvattnen en tid och var inte uppdaterad på farbarheten. Kursen var satt på Vinga och man signalerade ytterligare en gång när man vid 10-tiden på förmiddagen passerade fyrskeppet på ¼ distans. Denna gång visslade man med ångvisslan en lång utdragen signal för att ytterligare markera att man sitt behov av information angående minfaran.
När man efter 10 min inte fått något svar sattes kursen SO t O ½ O och efter man avverkat 9 distans hördes en våldsam explosion midskepps något akter om maskinrummet. Constanza krängde över till babord och började omedelbart sjunka med aktern först. Ombord började man sätta ut båtarna och när man som bäst höll på att fira styrbord livbåt kommer den finska smörjaren Emil Kohlas svårt bränd uppstapplande från maskin där han haft vakten. Man fick hjälpa honom över relingen, men väl där föll han ner i sjön och påträffades aldrig mer.
Kvarlämnad ombord
De övriga äntrade nu livbåtarna och rodde därifrån när man till sin fasa upptäcker, efter cirka 100 meters rodd, en man som blivit kvarlämnad på ångaren som tar på sig livbälte och hoppar i sjön när han är säker på att de i livbåtarna observerat honom. Styrbord livbåt är den som kommer först och plockar upp honom ungefär samtidigt som skrovet ger upp och sjunker till botten med massor av vrakspillror runt omkring. Stor del av lasten flöt nu omkring när havet lade sig efter att slukat ångaren och allt var över på 10-15 minuter efter explosionen.
Nu började man räkna över besättningen och se över sina blesyrer. 2:e maskinisten Ernst Fredrik Nilsson saknades och eftersom han haft vakten nere i maskin antog man att han omkommit direkt vid själva minexplosionen. Ytterligare 2 man hade fått lite småskador bl.a. mässpojken Ernst Johansson, men inget av allvarligare karaktär.
Efter en tid gav man upp allt sökande efter de 2 saknade och satte kurs på den svenska kusten. Dom två livbåtarna kom ifrån varandra efter en tid eftersom babords livbåt fick problem med både mast och segel och man blev tvungen ro. Styrbords livbåt förd av befälhavaren Schröder landade vid Öckerö vid 15.30 och den andra båten landade vid Vinga lotsstation vid 16-tiden.
Constanza idag
Idag står vraket efter Constanza kölrätt på dryga 40 meters djup och är relativt intakt, förutom masterna och bryggan. Vraket är fullt dykbar om man behärskar djupet och en ungefärlig position är N 57 44′ 143 X O 11 05′ 837.
Skrivet av Göran Nilsson