Spanjoren kallas i folkmun ett vrak utanför Söderhamn. Det riktiga namnet är dock Constantina och hon besöks idag av oss dykare. Dock har hon nu passerat 100-års strecket och är att betrakta som fornminne.
Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Trä |
Tonnage | 439 brt 425 nrt |
Mått | 42,01 x 7,99 x 5,34 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1873 hos skeppsbyggmästare H. Jürgensen i Apenrade (Tyskland) |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Vigo, Spanien |
Ägare | L Balverde |
Befälhavare | J. Santos |
Besättning | 12 man, ingen omkom |
På resa | Söderhamn – Gävle |
Förlist | 1908-06-06 |
Plats | Lilljungfruns Nordudde, Söderhamn |
Orsak | Strandning under bogsering i hård NO-lig vind |
Last | Barlast |
POS | |
Djup | 10 – 26 meter |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
För mig okänd historia. Kallas i folkmun ”Spanjoren” efter det hon hörde hemma i Spanien.
FÖRLISNINGEN
CONSTANTINA låg i Söderhamn för att lossa sin saltlast och vid avgång fick man bogserhjälp av s/s HURTIG (Åstrand) och ombord fanns också hamnlotsen som följde med till Stugsund. Vid halv sjutiden var hon kommen till farvattnen i närheten av Lilljungfrun och den starka nordostliga stormen fick bogserkabeln att brista. Besättningen på HURTIG lyckades få tag i barken igen men åter sprang bogserkabeln och CONSTANTINA drev ner mot Lilljungfrun med god fart och grundstötte. I den nordostliga vinden tog det inte lång tid innan hon slogs sönder och gick till botten. Efter cirka 15 minuter syntes bara aktern. Den 12 man starka besättningen räddades och bara styrmannen fick lindriga skador av bogserkabeln.
Idag ligger hon nästan precis utanför kajen på norrsidan av Lilljungfrun och är lättillgänglig för oss dykare. Ta en rak nordlig kurs och du finner henne på 10-12 meters djup ner till cirka 26 meter.
Skrivet av Göran Nilsson