Utklippan har varit ett gissel för sjöfarten både vad gäller den ibland oroliga sjön i området och dess grynnor och skär.
Även kollisioner har givetvis skett i detta område som när Condor och den norska barken Jenny kolliderade och då Condor gick till botten.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 679 brt, 508 nrt |
Mått | 64,4 x 7,7 x 4,5 meter |
Maskin | 2-cyl compound om 393 Psi (1873 Humphreys & Pearson, Hull) |
Fart | 4,25 knop |
Byggd | 1857-1858 C. & W. Earle, Hull |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | |
Signal | QBVM |
Klassad | Engelska Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Bremen |
Ägare | Norddeutsche Lloyd |
Befälhavare | |
Besättning | Räddad till Jenny |
På resa | Kronstadt – Antwerpen |
Förlist | 1879-06-23 |
Plats | Söder om Utklippan |
Orsak | Kollision, med norska barken Jenny |
Last | Hampa och spannmål |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
CONDOR byggdes med varvets egen ångmaskin ( 965×965/762 )om 203 NHK som kom att bytas ut 1873 med en 2-cyl compoundmaskin ( 686×1372/914 ) om 393 Psi tillverkad av Humphreys & Pearson i engelska Hull.
FÖRLISNINGEN
CONDOR kolliderade den 23 juni 1879 på sin resa mellan Kronstadt och Antwerpen med den norska barken JENNY i farvattnen utanför Utklippan. Besättningen räddades av JENNY och i området fanns även den svenska ångaren ALLEGRO på resa mellan Öland och Göteborg. CONDOR kom att tas på släp av ALLEGRO in mot Karlskrona men sjönk innan man kom fram.
Skrivet av Göran Nilsson