En av Skageracks många förlisningar är barken Cometen 1906.
En kollision med Comet !!! fick Cometen att sluta sina dagar vid Skagerns fyr.
Fakta | |
Typ | Bark |
Material | Trä |
Tonnage | 536 brt, 499 nrt, 800 dwt |
Mått | 41,97 x 9,04 x 5,05 meter |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1874 av D. R. Andersson, Karlshamn |
Beställare | Partrederi Karlshamn med F. A. Harms som h.r. |
Sjösatt | 17 september 1874 |
Levererad | |
Regnr | 1522 |
Signal | HMCB |
Klassad | |
Assurans | Sydsveriges assuransförening |
Hemma | Landskrona |
Ägare | Partrederi Landskrona, h.r. Anders Peter Andersson |
Befälhavare | Olof Jönsson, Brunnby |
Besättning | Alla räddades över till Comet |
På resa | Newcastle – Helsingborg |
Förlist | 1906-11-23 |
Plats | ¾ nm V t S från Skagens fyr |
Orsak | Kollision med COMET, Altona (tysk ångtrålare) |
Last | Stenkol |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
BEFÄLHAVARE | |
1874 – 1892 | August Löwe |
1892 – 1897 | N. P. Johansson |
1897 – 1905 | Petter Svensson |
1905 – 1906 | Olof Jönsson, Brunnby |
REDARE | |||
1874 – 1897 | Partrederi Karlshamn | F. A. Harms (12/100) | |
1897 – 1905 | Partrederi Landskrona | Anders Persson (4/72) | 18.000:- |
1905 – 1906 | Partrederi Landskrona | Anders Peter Andersson (4/82) | byte av h.r. |
FÖRLISNINGEN
Cometen avgick från Newcastle den 12 november 1906 med Stenkol för Helsingborg. Nordsjön avklarades och man kom in vid Skagens fyrskepp strax efter midnatt fredagen den 23:e. Vinden var sydvästlig med styrka på 5 och kursen sattes till sydsydost. Vid 1-tiden på natten observerades en fiskeångare med kurs mot Cometens styrbordssida. Ombord antog man att ångaren sett lanternan och man fortsatte sin kurs för styrbords halsar och bramseglen bärgade.
När ångaren kom allt närmare ropades det i megafon, dock utan någon respons från ångaren, som ironiskt hette Comet. Med bra fart rände så Comet in i barken i höjd med storriggens akterkant. Ett stort hål uppstod och alla förstod att loppet var kört och Cometen skulle sjunka. Besättningen tog sig över till den tyska ångaren Comet, hemmahörande i Altona. Strax efter gick Cometen till botten och besättningen sattes i land i Frederikshavn.
Vid sjöförhöret påstod fiskeångarens befälhavare att Cometens gröna lanterna syntes dåligt och att man för sent observerat den. Detta tillbakavisades av kapten Jönson som med bestämdhet förklarade att ”hans lanternor brunno klart” För övrigt framkom det att Sydsveriges assuransförening så sent som 1905 godkänt lanternorna.
Motparten Seeamt i Altona ansåg dock den tyske befälhavaren utan skuld och domstolen fann en förklaring till olyckan — ”att man i fiskeångaren möjligen hade bländats av skenet från egna acetylenlampor”.
Skrivet av Göran Nilsson