Måga förlisningar har jag skildrat och många öden är beskrivna på mina sidor. Just besättning på Claudia och dess öde berör mig mer än de flesta då var så nära land men ändå “snubblade på mållinjen”.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Ek / Bok |
Tonnage | 71 brt, 43 nrt, 120 dwt |
Mått | 21,15 x 5,92 x 2,35 meter Djup i rum: 2,23 m |
Maskin | 80 Hkr |
Fart | |
Byggd | 1903 Aalborg |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 6968 |
Signal | SHUD |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Borgholm |
Ägare | David Konrad Augustinus Gerlofsson, Borgholm |
Befälhavare | Arthus F. E. Jansson, Borgholm |
Besättning | 2 pers, båda omkom |
På resa | Köpenhamn – Norrköping |
Förlist | 1954-12-19 |
Plats | Ca. 300 m Väster om Tykeå, 50 m från land, Sandhammarens fyr |
Orsak | Strandning i tjocka och grov sjö |
Last | 97 ton Solrosfrö i säckar i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ANNE |
HISTORIK
Claudia byggdes 1903 i danska Aalborg som ”Anne” och dess första 20 år vet jag inte mycket om. Men till Sverige kom hon 1923 då en kapten i Höganäs köpte henne. 1932 strandade hon vid Långnäs udde men med hjälp av bogserare kom man loss och året efter (1933) kolliderade hon med en Malmöskuta och fick däcket upprivet. Hon blev bogserad mot land för reparation med sjönk på 7 meters djup.
Vraket köptes 1934 av en lotsförman i Råå som ställde i ordning henne och gav skutan sitt slutliga namn ”Claudia”. Redan året efter var det dags igen, nu en ny kollision vid Svinskär som dock avlöpte hyggligt. Efter det blev det en del ägarbyten i rask takt innan hon 1938 köptes över till Öland av ett partrederi med Johan Wilhelm Olsson i Södvik som huvudredare.
Claudia såldes så en sista gång, inom Öland, då kapten David Konrad Augustinus Gerlofsson i Borgholm 1944 köpte henne och i hans ägo slutade hon sina dagar utanför Sandhammarens fyr
FÖRLISNINGEN
Utmed kusten vid Sandhammaren rådde en stark tjocka veckan före jul 1954. Den öländska motorgaleasen Claudia var på resa från Köpenhamn och med Norrköping som destination. I rummet fanns 97 ton Solrosfrö i säckar när skutan i den starka tjockan grundstötte söndagskvällen den 19 december strax utanför Sandhammarens fyr. Från land blev händelsen trots vädret observerat och man såg att ljuste från fartyget slocknade strax före midnatt och man hörde även skrik och rop därifrån.
Man gick ut med en livbåt från Kåseberga men fann inget mest på grund av tjockan så den fick återgå med oförrättat ärende. Man riggade istället upp en raketapparat på stranden ifall det skulle bli nödvändigt att rädda besättningen. Ute i den strandsatta motorgaleasen satt två man, båda från Borgholm, och eftersom land var nära beslöts att gå i livbåten.
När man från land avsynade stranden fann man de båda besättningsmännen liggande omkomna. Tragiskt nog kantrade deras livbåt endast cirka 50 meter från land, men kylan i vattnet och den höga sjön gjorde dessa 50 meter till ett helvete och båda dukande under, i kamp med vädrets makter, innan man nådde land. Vid middagstiden på måndagen gick riggen överbord och skrovet börja splittras och nu var hennes saga all.
BESÄTTNING | ||
Kapten | Arthus F. E Jansson | Borgholm |
Jungman | Gunnar Gustafsson | Borgholm |
Skrivet av Göran Nilsson