Vrakrester ute till havs är inte ovanligt att stöta på och om de är utmärkta på sjökorten så torde finnas betydande delar kvar. Clan Davidson som förliste i september 1885 är förmodligen ett sådant.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Järn |
Tonnage | 1 326 brt, 854 nrt |
Mått | 73,3 x 10,4 x 5,2 meter (240,6 x 34,1 x 17,3 fot) |
Maskin | 2-cyl. Compoundmaskin om 140 Hk |
Fart | |
Byggd | 1883 A. Stepphen & Sons vid Linthouse (Nybygge 291) |
Beställare | T. Dunlop & Sons |
Sjösatt | 1883-11-29 |
Levererad | |
Regnr | (ON) 87724 |
Signal | JCFV |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Glasgow |
Ägare | T. Dunlop & Sons |
Befälhavare | T. A. Cregan (Craigan?) |
Besättning | Ingen omkom |
På resa | Uleåborg – London |
Förlist | 1885-09-22 |
Plats | NO om Norra Storgrund, Fjäderägg, Holmön |
Orsak | Strandning i hård vind och strömsättning |
Last | 12 408 Plankor och 306 famnar plank och bräder |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
CLAN DAVIDSON byggdes 1883 av A. Stepphen & Sons vid Linthouse för T. Dunlop & Sons och kom att höra hemma där under hela sin korta tid hon fick flytande. Hon kom att förlisa strax innan hon blev 2 år.
FÖRLISNINGEN
I andra halvan av september 1885 avgår CLAN DAVIDSON från Uleåborg med last av plank och brädor för London. I Östra Kvarken rådde hård vind och stark strömsättning så den 22 september gick man på grund utanför Holmön. Hon kom att lägga sig på 14 meters djup i området mellan Fjäderägg och Norra Storgrund. Fartyget kom att hittas med skorsten och masterna ovanför ytan och vissa inventarier bärgades och såldes senare på auktion i Umeå medan fartyget gick totalt förlorat.
Skrivet av Göran Nilsson