Åland och Ålands hav är nerlusad med vrak. Centric är bara ett av dessa men som dock lever i det tysta. Trots dagens utrustningar och teknk är det sällan man hör talas om henne. Som så många andra fartyg var det en mina som sänkte henne 1915.
Fakta | |
Typ | Lastångare |
Material | Stål |
Tonnage | 1 612,41 brt, 1 117,46 nrt, 2 760 dwt |
Mått | 79,34 x 11,34 x 5,52 meter (260,3 x 37,2 x 18,1 eng. fot) |
Maskin | 750 IHK |
Fart | |
Byggd | 1903 av R: Duncan & Co Ltd, Port Glasgow (Nybygge 302) |
Beställare | W. S. Miller & Co, Glasgow |
Sjösatt | Fredagen 4 september 1903 |
Levererad | Oktober 1903 |
Regnr | 5501 (ON115789) |
Signal | JTLP |
Klassad | |
Assurans | Svenska Ångfartygs Assuransföreningen |
Hemma | Helsingborg |
Ägare | Rederi Ab Kärnan, (Bernh. Ingelsson) |
Befälhavare | K. G. Andersson |
Besättning | 18 man (16 män 2 kvinnor), Ingen omkom |
På resa | Imminghamn – Gävle |
Förlist | 1915-04-26 |
Plats | Ålands hav, ung. 2,25 nm Väster om Flöjtans båk |
Orsak | Minexplosion, under förskeppet, sjönk inom 10 min |
Last | 2.429 ton Stenkol i rummet / Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | ELLASTONE, (1903-1913) |
HISTORIK
CENTRIC byggdes 1903 i Port Glasgow som nybygge 302 med namnet ELLASTONE. Hon mätte vid byggandet 1609 brt, 1023 nrt, 2760 dwt och hon utrustades med en 3-cyl trippelångmaskin om 172 nom.hk, tillverkad av D. Rowan & Co, Glasgow och registrerades med ON 115789 med W. S. Miller & Co, Glasgow som redare. Till Sverige kom hon den 14 februari 1903 då Rederi AB Kärnan, Helsingborg köpte henne för £20 000. Hon döptes även om i samma veva till CENTRIC
FÖRLISNINGEN
Tisdagen den 20 april 1915 gav kapten Andersson order om avgång från Immingham med kurs mot Gävle. I lasten fanns 2 429 ton stenkol. Resen förflöt utan problem till man var hunnen upp till Ålands hav och var i närheten av Flöjtans båk. Där gick man på en mina och CENTRIC började sjunka snabbt med fören först.
Besättningen lämnade snabbt ångaren och efter 10 minuter var hon sjunken. Besättningen som var fördelade i båda livbåtarna togs efter 2 timmars rodd upp av lotsen på Söderarm och bogserades in mot fast mark under fötterna. Man anlände klockan 19,30 och tillbringade natten på ön innan en bogserbåt från Stockholms Transportbolag kom ut och tog besättning och livbåtarna in mot Stockholm.
Skrivet av Göran Nilsson