De flesta vrak vi känner till och dyker på idag är kända förlisningar. Många fartyg har dock försvunnit med man & allt utan att lämna ett spår efter sig. Catharine tillhör “nästan” dessa då man trots allt fann en livboj fem veckor efteråt som kan berätta lite.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Stål |
Tonnage | 79,25 brt, 60,22 nrt, 110 dwt |
Mått | 23,96 x 5,62 x 2,52 meter Djup i rum: 2,00 m |
Maskin | 80 Hkr (mont.1938) |
Fart | |
Byggd | 921 i Kiel |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 8327 |
Signal | SETI |
Klassad | Germanischer Lloyd |
Assurans | |
Hemma | Djupekås |
Ägare | Otto William Svensson, Mjällby |
Befälhavare | Otto William Svensson, Mjällby |
Besättning | 3 man alla omkom |
På resa | Karlshamn – Uppsala |
Förlist | 1943-10-20/21 |
Plats | Västsidan av Gotska Sandön? |
Orsak | Okänd, förlist med man & allt |
Last | 115 ton Råg i rummet/Ingen last på däck |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
Så mycket historia har jag inte, mer än att hon byggdes 1921 i Kiel köptes till Sverige 1939 från danska Marstal
FÖRLISNINGEN
Cathrine lastade Råg i Karlshamn och den 14 okt. var man klar för avgång till Uppsala. Man passerade Kalmar den 21 samma månad och sedan dess finns inget livstecken från galeasen. Fem veckor senare hittade marinen en livboj märkt Cathrine – Marstal. Fyndet gjordes på västsidan av Gotska Sandön. Att livbojen härrör från rätt Cathrine råder ingen tvekan om då hon köptes 1939 från just Marstal, men namnet på livbojen förblivit oförändrad.
BESÄTTNING | |||
Kapten | Otto William Svensson | Mjällby | 43 år |
Bästeman | Nils Johan Rehnström | Mjällby | 19 år |
Jungman | Kjell Waldemar Pettersson | Asarum | 17 år |
Källa
Brunos Vrakliggare 1880 – 1980 sid 126
Svensk Skeppslista 1941 sid 182, 183
Svensk Skeppslista 1943 sid 178, 179
Kinnekulle och andra mysterier sid 47
Blekingeboken 1981 sid 80
Svenska Seglare och Motorseglare sid 667
Skrivet av Göran Nilsson