Ett vrak i Mysingen kan vara det som rätar ut några frågetecken om Carmens förlisning. I Stockholm hörde hon hemma och i Stockholm försvann hon men var och hur förtäljer inte historien.
Fakta | |
Typ | Lustfartyg |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 46 brt, 31 nrt, 70 dwt |
Mått | 16,38 x 5,93 x 2,50 meter Djup i rum: 2,13 m |
Maskin | 75 HK |
Fart | |
Byggd | 1906 av Emil Holm, Råå Vars AB:s skeppsvarv |
Beställare | p.r. Nils Archadius Backe, Råå /Anders Jeppsson, Fortuna |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 4544 |
Signal | SKEW |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Stockholm |
Ägare | Alf Emanuel Israelsson, Huddinge |
Befälhavare | Troligen ovanstående |
Besättning | |
På resa | |
Förlist | 1969-09-28 |
Plats | Stockholm, Mysingen “möjligen” |
Orsak | Enl. uppg. Sänkt som försäkringsbedrägeri |
Last | |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | NATANAEL |
HISTORIK
CARMEN byggdes 1906 på Råå Varvs AB:s skeppsvarv under ledning av skeppsbyggmästare Emil Holm som NATANAEL . Materialet var ek/furu på kravell och hon riggades som en galeas för sina beställare som var ett nybildat partrederi bestående av kaptenen Nils Archadius Backe, (Råå) och sjömannen Anders Jeppsson, (Fortuna) där man ägde ½ var men Backe utsågs till huvudredare och var även dess första befälhavare.
Sin första motor fick hon 1924 då en hjälpmotor installerades, det var en 2-takts Säfflemotor typ 120 FV nr 1050 om 30 hk. Denna kom senare att förstärkas till 35 hk. Som så mången andra fartyg vid den här tiden var även hon utsatt för ett mindre haveri. Det var den 22 oktober 1934 strax söder om Falkenberg som man fick grundkänning i storm och tjocka. Man var då på resa mellan Landskrona och Falkenberg men fick tack vara grundstötningen hålla ut till havs för att pumpa henne läns innan man vågade sig in för lossning av lasten och reparationen av skutan.
Hon kom att vara jaktriggad sedan 1949 och hennes tonnage mättes då till 42,71 brt, 33,04 nrt och 70 dwt. Maskinen kom att bytas ut någon gång mellan 1951-53 till en 75 Hk. I skeppslistan 1951 finns 35 hk med men i 1953 listan är det 75 hk som gäller. En annan förändring i samma lista är tonnaget som nu mäts till 46,58 brt och 31,21 nrt. Exakt när hon fick sitt namn CARMEN vet jag inte men i 1957 års skeppslista är hon registrerad som lustfartyg med det namnet, så någon gång mellan 55-57 bör det varit, vilket även var den tid hon kom till Stockholm (Eric Ahlstedt, Hällabrottet ) vilken ägde henne en bit in på 60-talet. Efter det var det Alf Emanuel Israelsson som ägde henne fram till ”förlisningen”
REDARE | |||
1906 – 1908 | p.r. Nils Archadius Backe/Anders Jeppsson | Råå | ½ |
1908 – 1909 | Nils Archadius Backe | Råå | 1/1 4 jan.-08 |
1909 – 1933 | p.r. Nils Archadius Backe | Råå | ? 3 feb.-09 |
1933 – 1944 | p.r. ”Syster” Kerstin Backe (Nils avled) | Råå | 5/6 4 feb.-33 |
1944 – 1949 | p.r. Johan Peter Persson | Ålabodarna | ½ 12 sept.-44 |
1949 – 1955/56 | Ahlstedt, (Hällabrottet) | Degerhamn | ½ |
1956 – 1961 | p.r. Steninge med Johan Emil Sager som h.r. | Stockholm | 1/1 |
1964 – 1969 | Alf Emanuel Israelsson, (Stuvsta) | Stockholm | 1/1 |
FÖRLISNINGEN
CARMEN förliste enligt uppgift den 28 september 1969 vilket inte är mycket att yvas över, däremot förekommer olika uppgifter om ”varför & var” hon sjönk. Vissa elaka tungor säger försäkringsbedrägeri vilket man nog kanske kan ha fog för. Kan vara vraket i Mysingen strax sydväst om Ornö som mig veterligen fortfarande döljer sin identitet.
Källa
Vrakliggare 1880 – 1980 sid 78
Sveriges Skeppslista div årgångar
Slutseglat sid 71, 128, 129
Öländska Segel sid 137
Skånska Sjöfartens Historia sid 284
Svenska Seglare och Motorseglare sid 422, 437, 438
Skrivet av Göran Nilsson