En intressant men också tragisk förlisning är ju 3-mastade skonerten Carl, som försvann i november 1915 någonstans i området Landort – Ålands hav. Storm rådde i området men även minsprängning angavs som tänkbar orsak.
Fakta | |
Typ | Skonert 3-mastad |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 216,92 brt, 197,80 nrt Under däck: 189,17 |
Mått | 33,26 x 8,70 x 3,3 meter Djup i rum: 2,94 m |
Maskin | |
Fart | |
Byggd | 1889 av T. C. Jönsson i Helsingborg |
Beställare | p.r. Carl Julius Ödman i Stora Grönskhult |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 2974 |
Signal | HTSV |
Klassad | Franska Veritas |
Assurans | Skillinge sjöassuransföreningen |
Hemma | Simrishamn |
Ägare | p.r. Oscar Modén, Simrishamn |
Befälhavare | Nils Martin Andersson, Kivik |
Besättning | 7 man alla omkom |
På resa | Visby – Gävle |
Förlist | 1915-11-07 Avgick den 7:e |
Plats | Ålands hav troligen |
Orsak | Okänd, förlist med man och allt |
Last | 324 ton Cement |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
CARL byggdes som skonertskepp för ett partrederi med 30 andelsägare, alla i trakten av Fiskebäckskil och gick på de stora haven bl.a. Västindien. Hon såldes i februari 1910 för 13 000: – till ett partrederi i Skillinge med handlaren A. F. Norberg (8/60) som huvudredare och skepparen Henrik Månsson (22/60) som befälhavare. Samtidigt nedriggades hon till en 3-mastad skonert.
CARL blev driven och kopprad 1912 och när huvudredaren Norberg i årsskiftet 1912-13 flyttade till Simrishamn blev man enligt bestämmelserna i ”Skillinge sjöassuransföreningen” tvungen att utse en ny huvudredare, vilket blev skepparen Jöns Olsson (4/60). CARL såldes vidare i augusti 1915 för 22 000: – till ett partrederi i Simrishamn där den gamla redaren Norberg är en av intressenterna med sina 3/44-delar och även Carl gamla befälhavare Månsson (1/44) och till huvudredare utsågs Oscar Modén.
FÖRLISNINGEN
Skonerten CARL lämnade Visby den 7 november 1915 för en seglats norrut till Gävle. Där upphör alla spår av henne och besättningen. Att lastan innehöll 324 ton cement kan ju haft inverkan om hon blivit läck och sjunkit som en gråsten. När CARL borde varit framme vid Landsort rådde där VSV storm och snötjocka så man antog att man sökt hålla sig i sjön utanför skärgården och sprungit läck och sjunkit, eller valt att gå norrut mot Åland och minsprängts vilket jag nog håller som troligast.
BESÄTTNING | ||||
Befälhavare | Nils Martin Andersson | Kivik | 1873-10-02 | Ogift |
Bästeman | Frans August Ohlsson | Kivik | 1884-10-04 | Gift |
Lättmatros | Olof Emanuel Nilsson | Uddevalla | 1879-06-09 | Ogift |
Jungman | Johan Waldemar Elis Dahl | Västervik | 1897-07-11 | Ogift |
Jungman | Georg Gädda | Köpenhamn | 1898 | Ogift |
Jungman | Ove Madsen | Köpenhamn | 1898 | Ogift |
Kock | Hans Jacobsson | Köpenhamn | 1896-02-21 | Ogift |
Källa
Svensk Skeppslista 1913 sid 158, 159
Skånska Sjöfartens Historia sid 275
Svenska Handelsflottans Krigsförluster 1914-1920 sid 209
Skillinge Skutor och Sjöfart sid 89
Ö- Hoby – Skillinge. Bygd i Förvandling sid 237, 248 foto
Skaftö Sjöhistoria Del II sid 11, 12 , 152 foto
Skrivet av Göran Nilsson