En av alla förlisningar utmed västkusten är då motorseglaren Carl grundstötte den 19 mars 1948 vid 1.2 m klacken vid Snäckan.
Fakta | |
Typ | Motorgaleas |
Material | Ek / Furu |
Tonnage | 120,73 brt, 83,59 nrt, 200 dwt |
Mått | 24,44 x 6,52 x 3,0 meter Djup i rum: 2,66 m |
Maskin | 100 HK råoljemotor (Bärgad) |
Fart | |
Byggd | 1892 av Sixten Groth i Sjötorp |
Beställare | p.r. i Långön (Alfred Niklas Andersson) |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 289 |
Signal | SHYM / JBKP |
Klassad | Bureau Veritas |
Assurans | |
Hemma | Göteborg |
Ägare | p.r. Herbert Björnhage |
Befälhavare | |
Besättning | 4 man, räddades |
På resa | Göteborg – Gdynia |
Förlist | 1948-03-19 |
Plats | 1,2 m klacken vid skäret Snäckan, Onsala. Sandö |
Orsak | Grundstötning i NV storm och dimma, bröts sönder och sjönk |
Last | 1875 lådor sill |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
HISTORIK
CARL byggdes som skonert 1872 av skeppsbyggmästaren Sixten Groth i Sjötorp för ett p.r. i Långön (Alfred Niklas Andersson). En hjälpmaskin fick hon 1925 och blev omtacklad till galeas 1943.
REDARE | |||
1892 – 1893 | p.r. Alfred Niklas Andersson | Långön | |
1893 – 1898 | Frans Olsson | Långön/Kristinehamn* | * mars 1897 |
1898 – 1911 | Peter August Åström | Kristinehamn | 31/8-1898 |
1911 – 1917 | p.r. Johannes Andersson | Lerberget | 28/11-1911 |
1917 – 1923 | p.r. Nils Påhlsson | Lerberget | 8/2-1917 |
1923 – 1924 | p.r. Johan Martin Mattsson | Grebbestad | 23/4-1923 |
1924 – 1931 | p.r. Bertil Thorstrand | Torsö | 13/6-1924 |
1931 – 1935 | p.r. John Olof Johansson | Fridhem | nov.-1931 |
1935 – 1941 | p.r. Gustaf Hjalmar Gustafsson | Göteborg | 6/8-1935 |
1941 – 1945 | p.r. Bror Vilgot Brunolf | Göteborg | 20/3-1941 |
1945 – 1948 | Samuel Pontus Petterson | Göteborg | 10/1-1945 |
1948 – 1948 | p.r. Herbert Björnhage | Göteborg | 11/2-1948 |
FÖRLISNINGEN
Våren 1948 var CARL på resa från Göteborg med 1 875 lådor sill i lasten i södergående utmed svenska västkusten. Det rådde en nordvästlig storm och dimma och kommen till vattnen utanför Onsala Sandö tog det stopp. Man gick på 1.2 meters klacken norr om skäret Snäckan och fick så svåra skador i botten att CARL totalförliste och sjönk.
Skrivet av Göran Nilsson