En “Skeppskyrkogård” utöver det vanliga får man nog anse Fårö vara. Otaliga fartyg har slutat sina dagar där. Orsaken till förlisningarna är många, och en del riktigt dråpliga.
Fakta | |
Typ | Ångskonert |
Material | Järn |
Tonnage | 1 411 brt, 913 nrt |
Mått | 74,5 x 10,4 x 5,5 m |
Maskin | 2-cyl. Compoundmaskin på 130 Hp |
Fart | |
Byggd | 1879 J L Thompson & Sons, Sunderland |
Beställare | |
Sjösatt | |
Levererad | |
Regnr | 77353 |
Signal | SRKV |
Klassad | |
Assurans | |
Hemma | Scarborough, England |
Ägare | T. E. Hicks & Co |
Befälhavare | N. Webster |
Besättning | 21 man samt 1 dansk långlots |
På resa | Eupatoria, Svarta Havet – Reval |
Förlist | 1889-02-08 – kl. 10 ½ fm |
Plats | Stenshuvud, Salvorev N Fårö |
Orsak | Grundstötning i svår snötjocka |
Last | 17.000 tunnor salt |
POS | |
Djup | |
Sjk | |
Exnamn | |
Just Calvilla är en av de dråpliga tycker jag, väder och vind har sänkt flertalet och mänskliga faktorn likaså. Men att spriten i kompassen frysit är mer udda. Vi som lever häruppe vet att det kan bli kallt ibland, men att kylan skulle vara så påtaglig att spriten fryser låter osannolikt. Antingen har någon varit törstig eller så har man haft för “klen” sprit, mer avsedd för varmare klimat, är min personliga teori.
Hur själva förlisningen gick till låter sig bäst beskrivas av Fårö Livräddningsstationens Journal
Skrivet av Göran Nilsson